Under 2011 gick samtliga 30 av Sveriges regionala flygplatsförbunds medlemmar i förlust. Största förlusten gjorde Jönköping.
Att driva flygplatser är ingen god affär.
Tidigare ägde staten sexton flygplatser men enligt ett regeringsbeslut skall staten i framtiden endast driva tio flygplatser, Stockholm Arlanda, Stockholm Bromma, Göteborg Landvetter, Malmö Sturup, Kiruna, Luleå Kallax, Östersund Åre, Umeå, Visby och Ronneby. Alltjämt är Sundsvall Midlanda statlig men 2013 kommer Sundsvalls kommun, Timrå kommun och Härnösands kommun att ta över. Flygplatserna i Jönköping, Karlstad, Skelleftep, Örnsköldsvik och Ängelholm har redan nya ägare, kommunerna utom i Ängelholm där ägandet delas mellan flera intressenter.
Problemet är att oavsett antal passagerare har flygplatserna ungefär lika stora fasta kostnader för säkerhet, brandförsvar, underhåll, byggnader.
2011 hade de större regionala flygplatserna dessa passagerarantal, starter och landningar:
Skavsta 2.581.639
Göteborg Säve 772.869
Ängelholm 346.757
Sundsvall 282.245
Skellefteå 277.956
Växjö 180.640
Kalmar 176.877
Västerås 150.190
Norrkping 114.088
Karlstad 108.893
Halmstad 104.755
Linköping 103.150
Örnsköldsvik 90.885
Örebro 82.904
Jönköping 82.805
Arvidsjaur 49.320
Trollhättan 43.488
Gällivare 42.195
Kristianstad 39.347
Borlänge 36.375
Lycksele 24.822
Kramfors 21.714
Vilhelmina 14.977
Oskarshamn 12.706
Hemavan 12.099
Mora 9.565
Sveg 5.063
Pajala 3.333
Hagfors 2.917
Torsby 2.614
fredag 1 juni 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar