Magnus Öhlander, tidigare fp-ordförande i flera år i Sigtuna, Lilia Agwald, miljöjurist på Arlanda (och nära medarbetare till till Manugs, Susanne Rundström, infor- matör, Arlanda, riksdagsledamoten Anna Steele, Tyresö, fp-gruppledaren i Sigtuna Dan Rosenholm, och Gunnar Andrén, riksdagsman från Stocksund och även 2012/13 motionär om just Arlanda |
Med vid besöket var också fp-gruppledaren i Sigtuna Dan Rosenholm och förre fp-ordföranden Magnus Öhlander, för övrigt anställd på Arlanda i nära 20 år.
Efter en översiktlig presentation av Arlanda, där under 2012 drygt 19 miljoner passagerare kommer att passera, gick Arlandas chefs- och miljöjurist Lilian Agwald noggrant igenom Arlandas nya ansökan om miljötiillstånd – får man inte det måste Arlanda näst intill stänga 2018!
Det är Miljödomstolen i Nacka som hanterar frågan – och det handlar både om buller, utsläpp från flytplanen och, än viktigare, alla utsläpp från bilar och bussar till och från flygplatsen, i dag svarar själva flygtrafiken för mindre än 50 procent av utsläppen och då räknas ändå inte bilarnas utsläpp på E4:an till och från Arlanda.
Trängselavgift på Arlanda? En idé man arbetar med.
- Göra Arlanda till ett järnvägsnav? föreslog Gunnar Andrén.
Med hela dagen var också fp-ombudsmannen Berith Eriksson, länsförbundets kansli.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar