Riksrevisorerna Gudrun Antemar, tidigare chef för ekobrottsmyndigheten, Claes Norgren, dito finansinspek- tionen och konkurrenskraver, och Jan Landahl, förvalt- ningschef regeringskansliet samt medarbetaren i riks- revisionens stab Dag Levin Sparr |
I
dag var det åter sammanträde i Riksrevisionens parlamentariska insynsråd, ett viktigt
och intressant uppdrag där jag har äran att företräda folkpartiet.
Jag satt ju
från början i Riksdagens revisorer (2002-2003) och hamnade sedan i styrelsen
för Riksrevisionen när Riksrevisionsverket och riksdagens revisorer slogs samman till Riksrevisionen under riksdagen, ledd av Lennart Gruvberg, EvaLindström och Kjell Larsson.
Efter en mandatperiod - jag var redan under
perioden 2003-2006 starkt kritisk till att ha en styrelse, det gjorde
revisorerna osjälvständiga och politiskt utsatta - förändrades hela
organisationen så att det blev tre riksrevisorer med möjlighet att direkt vända
sig till riksdagen (med dess beredningstvång) och med det parlamentariska rådet
som rent informationsorgan men med möjlighet att ge synpunkter i valet av
arbetsmetoder och ekonomi.
I dag leds det parlamentariska insynsrådet av Emma Henriksson (kd).
Riksrevisorer är Claes Norgren, Jan Landahl och Gudrun Antemar.
Denna
dag kom en fråga upp som jag själv initierat (i januari 2013)- för det kan man
göra. Det handlar om riksrevisionens möjligheter att bedriva revision av
internationella organisationer.
Bakgrunden
är att jag, bland annat som svensk FN-delegat 2011, är starkt kritisk inte mot
FN men mot dess hantering av pengar. Besöken i FN i oktober/november 2011 ökade
mina tvivel på att varje krona används väl. Det behövs, hävdar jag, bättre
revision av hur medel hanteras inom internationella organisationer.
Här
kommer nu den promemoria av den 10 april 2013, upprättad av Internationella
avdelningens chef Peter Rostedt, som överlämnades till Parlamentariska rådet i
dag.
"Riksrevisionen
har sedan myndighetens bildande vid några tillfällen kandiderat till uppdrag
som revisor i internationella organisationer utan att vinna någon anbudstävlan.
Under
2011 analyserade Riksrevisionen myndighetens förutsättningar för att vinna anbudsförfaranden
och kom till att Riksrevisionen av kostnadsskäl inte är konkurrenskraftig.
Riksrevisionen bedöms behöva sänka kostnaden i anbuden med cirka 70 procent för
att på allvar kunna konkurrera. Då Riksrevisionens förvaltningsanslag inte får
användas för att subventionera internationella uppdrag är det i dagsläget inte
möjligt att sänka kostnaderna i anbuden.
Riksrevisionen
bedömer att följande förutsättningar måste uppfyllas för att Riksrevisionen ska
ha möjlighet att bidra till revision av internationella organisationer:
1.
Om Riksrevisionen vinner anbud kompenseras myndigheten för de delar av
kostnaderna som inte ersätts av den granskande organisationen för att på så
sätt uppnå målet om full kostnadstäckning för verksamheten. Det skulle troligen
handla om 2-4.000.000 kr per uppdrag. En sådan finansiering bör vara åtskild
från Riksrevisionen nuvarande två anslag.
2.
Utöver möjligheten till särskild finansiering av specifika uppdrag torde
Riksrevisionen behöva allokera motsvarande en årsarbetskraft för
omvärldsbevakning, förberedelser och arbetet med anbud. Detta skulle kräva en budget
på cirka 1 miljon kr. Även dessa kostnader skulle behöva finansieras åtskilt
från Riksrevisionens nuvarande två anslag."
Jag
kan lova att jag kommer att fortsätta bevaka detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar