Från Stockholms inre vatten: Infarten från Furusundsleden, i Värthamnen, Lidingön i bakgrunden FOTO: Gunnar Andrén |
Till sjöfarten hör också äldre båtar, traditionsfartyg som de formellt kallas, kända för sin skönhet.
Som siste talare sade jag i dag detta:
"Herr talman!
Det är alltid glädjande när intresset är stort för den här typen av frågor. (På läktaren fanns två åhörare, min anmärkning.)
Jag tänkte i huvudsak tala om traditionsfartyg. Det är en del i betänkandet.
När det gäller traditionsfartygen bör man gå till botten med frågan, och det gjorde Vasa 1628.
Det kom upp till ytan 333 år senare och har så småningom blivit Sveriges största turistattraktion och museum.
Vi har också skeppet Götheborg – jag ser göteborgaren Lars Johansson (s) där borta – som sjönk 1745 utanför Göteborg. Det har nu åkt till Kina och är en viktig del av bilden av Sverige.
Herr talman!
Jag tillhör dem som under ett antal år har väckt motioner om traditionsfartyg.
Vi brukar säga som så att det inte är någon mening med att väcka motioner.
Det här är ett ganska bra exempel på motsatsen.
Det tar sin tid, men den 1 maj 2012, precis för ett år sedan, trädde en rad förändringar i kraft som föreslagits i de motioner som jag, Lars Hjälmered (m) och några andra skrivit.
Förre talmannen Björn von Sydow (s), som tillhört vår lilla grupp när det gäller veteranjärnvägar, har också fått till stånd ändrade förhållanden. Det är bra för Sverige, turistindustrin och så vidare.
Annelie Enochson (kd) som sitter här framför mig tillhör också denna lilla grupp som jag har arbetat med.
Veteranfartyg, veteranbilar och veteranjärnvägar har betydelse för många orter och platser i Sverige. De är en viktig del av bilden av inte minst Västkusten och skärgården utanför Stockholm.
Jag ska inte gå in på alla detaljer, men vill notera att det under senare år har tagits viktiga steg framåt på det här området.
Vi måste värna om det flytande kulturarvet, som jag kallar det, för det är väldigt viktigt.
Herr talman!
Jag skulle vilja avsluta med två andra saker, som är lite mer polemiska.
Det första gäller det anförande som herr Wiklander (sd) från Sverigedemokraterna höll.
Han krävde att Sverige skulle arbeta väldigt mycket mer genom Europeiska gemenskaperna.
Det kan man tycka.
Men samtidigt företräder han ett parti som vill att vi ska lämna EU.
Det är inte helt lätt att få klart för sig vad Tony Wiklander och Sverigedemokraterna vill i den här typen av frågor.
Man står på minst två ben och vinglar ändå fram och tillbaka.
Det andra är att jag måste erinra Lars Johansson samt de ärade åhörarna och protokollsläsarna om att det har skett en väldig utveckling när det gäller tonnageskatten.
Jag är mycket glad över att Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet har ändrat åsikt i denna fråga sedan början av 2000-talet.
Jag har tillhört skatteutskottet under snart elva år, herr talman. Under den tiden har vi behandlat frågan många gånger.
Tyvärr gick det många år i början då den här frågan inte var aktualiserad på samma sätt som nu.
Jag ska inte vara för polemisk, men det är väldigt bra att vi nu kommer att se fram emot en lösning.
Jag håller med Lars Tysklind (fp), Lars Johansson (s) och Annelie Enochson (kd) och många andra om att införandet av en frivillig tonnageskatt är en viktig fråga för svensk sjöfarts framtid, om än inte den enda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar