I dag meddelar Mittmediakoncernen, som ägs av Nya Stiftelsen Gefle Dagblad (70 procent) och Stiftelsen Pressorganisation (30 procent) - och där jag råkar var en av 40 så kallade huvudmän, att 150 tjänster skall försvinna på de sjutton tidningar som koncernen ger ut från Östersund i norr till Gävle i Söder. Av dessa tjänster kommer 100-talet att vara redaktionella, resten blir på andra avdelningar.
Inom Mittmediakoncerne får alla som jobbat minst tretton år erbjudande om avgångsvederlag.
Det här är bara ett i raden av ososmoment. Annonsintäkterna faller - mend TV-reklamintäkterna ökar dramatiskt, den goda jouranlsitiken drabbas, radio och TV tar ju 90-95 procent av sina nyheter från dagstidningarna och deras nyhetsbyrå, TT.
Det här är en mycket allvarlig utveckling.
Men tidningarna måste möta denna utmaning offensivt och betona värdet av sin egen meddelandeverksamhet, journalistik och annonser.
Nu hukas det för mycket för etermedierna och de sociala medierna som är uppburna av sina användare men inte tillför andra än operatörerna, Telia och liknande företag, stora intäkter för tekniken.
Men det är ju innehållet som är något värt.
Tidnignarna måste kunna ta betalt för sina tjänster.
Och sluta huka och stjäla från varandra.
fredag 14 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar