Denna dag - liksom i morgon är det tidningsfritt. Det är en plåga.
Julaftonens tidningar är redan vällästa, korsorden lösta, sudokinte svår nog. Ett elände alltså.
Dagens Nyheter har haft en bra serie i sin kulturdel om varför tidningarnas kris är så stor.
Det beror naturligtvis på färre prenumeranter - men inte nödvändighetvis färre läsare.
Däremot är annonsförmedlingsbyråernas fascination av TV-reklam (också det annonser) stor, man kan omedelbart veta hur många som sett en annons (det räcker att TV-apparaten är påslagen, om man inte tittar spelar ingen roll, tidningsundersökarna är noggrannare och vill veta vad man fick för meddelande) och rörliga bilder, ja, bilder, skall det vara.
Till saken hör naturligtvis - det tycker jag DN-serien har missat helt - att det är nästan omöjligt att välja bort TV-reklam: annonserna kommer mitt i programmen, man kan inte stänga av, annonserna tar tid, tid, tid - bra för TV-annonsörerna förstås men inte för tidningsannonsörer som måste inse att läsare är annorlunda än tittare: De väljer bort de budskap de inte vill ha - men fördjupar sig i det man vill veta mer om.
Tidningsannonsen är därför överlägsen.
Men tidningskrisen ekonomiskt är här.
Och jag lider: ännu en dag med tom brevlåda, ingen tidining, ingen riktig dag.
måndag 31 december 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar