Fyrtio rostiga italienskbyggda spårvagnar, inköpta 2011, levererade några år senare och med en 40-årig levnadslängd, har tagits ur dirft i Göteborg.
Ingen har varit i drift längre än sju år.
Ordföranden i Göteborgs trafiknämnd 2001, Leif Blomqvist (s), numera regionråd i Västra Götaland, säger att han inte hade gjort denna upphandling om han i dag vetat vad han nu vet men inte visste då.
Eftersom det italienska anbudet uppfyllde alla krav kunde anbudet från Ansaldo inte avvisas 2001, säger Blomqvist nu. Varför? Jo, då hade man brutit mot lagen.
Detta bevisar att det inte är Blomqvist det är fel på utan lagen.
Om det nu inte är just tvärtom.
.
torsdag 21 mars 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Läs gärna vad GP skriver:
SvaraRadera"Hur kan någon enda människa känna sig trygg med att köpa in vagnar som beskrivs så här
”En egenartad uppfattning av vagnen har tillåtet att begränsa suspension till maximal massa (alla motor är upphävt) med mycket bättre, och kalkylerat resultat angående bråk och vibration transmission med respekt till en solution angående motorn när den är helt i suspension”?
Säger inte det redan där något om vem man har att göra med, när inte ens anbudsförfarandet är seriöst
Läs artikeln i G-P