onsdag 27 mars 2013
26 mars: Sjöfarten och redareföreningen, Seko och andra
Efter ordinarie SkU-sammanträdet blir det uppvaktning från sjöfartens parter med olika krav, bland annat framförd irritation över att frågan om införande av den frivilliga tonnangeskatten dragit ut på tiden.
(En viktig orsak var att socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet länge var helt emot tonnageskatt - men de har alla ändrat sig, tack och lov.
Och ett tack till dåvarande riksdagsmannen Clas-Göran Brandin (s) i Göteborg som väckte sitt parti ur den fasansfulla törnrosasömnen partiet vilat i under en följd av år, året var 2004!)
Det finns dock orsaker till detta som grundar sig på brister i 2005 års utredning, tillkommen efter Brandins fråga till dåvarande finansministern Bosse Ringholm (s)..
Men sjöfartens parter - för dagen ledda av Per Sjöberger, veteranen från redareföreningen - har rätt i att utvecklingen, eller snarare avvecklingen, av svensk sjöfart, har gått fruktansvärt fort sista 4-5 åren.
Det liknar nästan hur det gick med varven som hölls under armanrna alltför länge på 1970-talet.
Ungefär 204 fartyg i handelsfltotan under svensk flagg 2009 hade vid utgången av 2012 blivit 114 - och nu har ytterligare sex flaggats ut.
Glädjeämne finns dock: ett Donsörederi har nyligen flaggat in nybyggda fartyg under svensk flagg.
Men att Broströms är danskt - Maersk - är ju på gränsen till skamligt, hur fint rederi Maersk än är.
Vi måste göra mer för svensk sjöfart, en mycket viktig näring om än kanske inte alltid på näthinnan i närheten av Sergels torg eller TV-huset.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar