lördag 21 juli 2012

16 juli: När pumpen gick upp: En bensinransoneringskrönika ur SDS den 24 jan 1974

 Ibland finns skäl att fundera över tidens gång. Den här artikeln skrev jag den 24 januari 1974 i Sydsvenska Dagbladet, det var en krönika på allmän plats i anledning av att just då hade vi prisstopp och ransonering på bensin i Sverige. Läs och håll tillgodo!

Bensinpriset 1973-74

25 jan 1973     100 öre/liter
  6 feb 1973     103 öre/liter
  2 maj 1973    105 öre/liter
  6 jun 1973     109 öre/liter
  8 aug 1973    112 öre/liter
10 okt 1973    114 öre/liter
14 nov 1973    118 öre/liter
29 dec 1973    122 öre/liter
Det här är prisutvecklingen på 97/98-oktanig bensin hos OK senaste året. Den 20 december 1973 infördes prisstopp. Den svenska prisnivån måste dock höjas avsevärt om fortsatt kvantitetsransnering skall kunna undvikas


Krönika i SDS den 24 januari 1974


Ransen kan slopas men vi måste betala!

Är bensinransoneringen nödvändig?
Kan den slopas alldeles omgående?
Svaret är ja - åtminstone på den andra frågan.Bensinransoneringen är nu mindre fråga om tillgång på bensin än en prisfråga. Priset för en slopad ransonering är kraftigt höjda priser. Det är dock höjningar som vi måste räkna med alldeles oavsett om det blir ett bestående prisstopp på bensin eller inte.

Vi måste helt enkelt betala de nya världsmarknadspriserna.

DET FÖRHÅLLER sig på det här viset.

FRÅN BÖRJAN innebar de oljeprodcerande ländernas nedskärning av produktionen att mindre olja skeppades ut från de arabiska oljehamnarna. I Europa, bland annat i Rotterdam som är centrum för handeln med oljeprodukter i denna del av världen, fickdet till flöljd att priseer steg alldeles astrom´nomiskt - men fortfarande fanns det olja och bensin att köpa för den som ville och kunde betala.

NU HAR den situationen inträtt, vilket bland annat omvittnats av direktör Alf Bergman, chef för Shell i Sverige, att utbudet av bensin börjat att öka och priset på bensin samtidigt börjat falla. Det tolkar direktör Bergman som att förbrukningen av bensin minsakt i många länder och att det därför ha blivit över bertydande laste som måste säljas i andra länder, exempelvis Sverige.

FRÅGAN ÄR varför Sverige inte köper utbjudna färdigraffinerade bensinkvantiteter?

SVARET är här att det svenska prisstoppet på bensin gör det "olönsamt" för de internationella oljebolagen att försälja bensinen i Sverige eftersom den svenska prisnivån ligger avsevärt under världsmarknadspriserna nu. "Om den svenska prisnivån höjs till den internationella prisnivån kan importer göras till Sverige och på så sätt kan även på den svenska marknaden balans i tillgång och efterfrågan uppnås", säger direktör Bergman och gör det viktiga tillägget, "även om producentländerna fortsätter att begränsa oljetillförseln".

VAD HÄNDER då om den svenska prisnivån fortsätter att ligga under den nya, höga internationella prisnivå som utbildats på till exempel bensin?

JO, DÅ KAN faktiskt det inträffa att Sverige blir utsatt för ständig brist inte bara på bensin utan olika slag av oljor, minst lika allvarligt. Följden skulle kunna bli en permantet bensin- och oljeransonering i vårt land utan att motsvarande ransoneringar behöver tillgripas i andra länder.

I SJÄLVA verket måste man välja mellan en pris- eller kvantitetsransonering. Hittils har vi, enligt myndigheterna, haft en nödtvungen kvantitetsransonering. Risken är uppenbar att kvantitetsransoneringen kan bli bestående - om vi inte väljer att höja de svenska priserna till världsmarknadsnivå och därmed automatiskt följer med i den internationella prisransonering som arabastaterans oljenedskärningar tvingat fram.

VISST har bensinpriserna stigit enormt sista året - se bara på diagrammet som visar priset på OK:s 98-oktaniga bensin. Det är dock lika bra att först som sist inse att priset vare sig nått sitt maximun eller optimum - den "rätta" prisnivå som bestäms av tillgång och efterfrågan på bensin coh råolja på världsmarknaden, en prisnivå som inte alls bryr sig om något prisstopp i ett enskilt land.

VI FÅR RÄKNA med prisstegringar på säkert ytterligare 25-50 öre det närmaste halvåret, lika säkert som att finansminister Gunnar Sträng tänker behålla de speciella skatterna på tillsammans 70 öre per liter bensin.

OM OLJEBOLAGEN, som man förvisso kan tycka illa om på grund av dess oförtjänsta pris- och vinstökningar till följd av oljekrisen inte får tillåtelse att höja priserna i Sverige, ja, då blir det fortsatt bensinransonering i vårt land - ända tills den dag vi hittar en alldeles egen oljekälla någonstans i Sverige.

1 kommentar:

  1. Hmm, ich habe uber das nicht so gefunden. Guck mal auf honigpumpen, vielleicht ist es fur dich interessant :)

    SvaraRadera