onsdag 14 november 2012

13 nov 2012: Oxelösunds hamn

Jag läser i Eskilstuna-Kuriren (lib) om den stora arbeten som under fyra års tid kommer att ske i Oxelösunds hamn för att förstärka denna (både rent fysiskt och konkurrensmässigt) genom att dykningsarbeten sker och upprustning och modernisering äger rum också ovan vattenytan.
  Det är ett projekt som kostar omkring 200 miljoner kr - och som i grunden bara försvinner bort, vem har nytta av att Oxelösund hamn - kommen äger häften - blir modernare?
  Med ny betong ovan och under vattenytan?
  Totalt handlar det om 300 meter kaj som utnyttjas av SSAB, 150 meter i taget, 16,5 meter djupt, klart i april 2014. Sexton dykare från Suab, ett Strängnäsföretag, är det som går på djupet.
  Detta är en av många viktiga infrastrukturinvesteringar som görs för att vi skall ha ett mer konkurrenskraftigt näringsliv, i Oxelösund handlar det om SSAB men också järnvägstransporter av malm från Bergslagen - minns gamla TGOJ, numera en del av GreenCargo.
  En utmärkt framtidssatsning - men som behöver upprustning av järnvägen, gamla TGOJ:s sträckning, .
  Inte mycket av Sveriges export lämnar vårt land vattenvägen, via hamnar.
  Dock 90 procent och ännu lite högre procentsats sett till värdet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar