lördag 13 april 2013

7 april 2013: Med Ethiopian 14.20


Maputo International - modern men ännu med få avgångar.
Här vårt flygplan Ethiopian Airlines, fångat vid bränslfyllning
Så är vi åter på flygplatsen, den är ganska nybyggd och allt går smidigt, det underlättar att ambassadören själv är med och talar flytande portugisiska.
  Men av de utreseproblem som många drabbas av märker vi inget.
  Jag noterar att det är fem flygningar från Maputo International i dag - två till Johannesburg, en till Doha i Quatar, en till Addis Ababa och en till som jag inte minns.
  Ingen utlandsflygning dock med LAM, Linhas Aereas de Moçambique, som inte är konkurrenskraftigt, bortsett från att vissa flygningar ännu sker till Luanda i Angola och Johannesburg i Sydafrika, South African Airlines dminerar i regionen.
  Annars går det att flyga från Maputo till Portugal (Lissabon), Zimbabwe (Harare), ibland Tanzania (Dar-es-Salam) och Kenya (Nairobi) också, men med de ländernas nationella flygbolag.
  LAM - en gång med flera linjer till Europa - är ett rent inrikesflygbolag, man skulle kunna jämföra det med konkursade Skyways. Tråkigt.
  Fullt blir det ocks på planet 14.20 till Addis Ababa, Ethiopian Airlines.
  Det är verkligen en intressant rutt som Ethiopian etablerat: Stockholm-Kairo-Addis Ababa-Maputo, på cirka 17 timmar, varje dag, sju dagar i veckan.
  Det är en visserligen lång men likväl mycket utnyttjad förbindelse, helt suverän - och väl konkurrenskraftig jämfört med att flyga till navet i södra Afrika, Johannesburg, med British Airways, Lufthansa eller South African Airlines från London eller Frankfurt.
  Det är som en direktlinje även om det är byte i Addis.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar