Få saker är så omdiskuterade som partistödet. Jag är en varm vän av detta.
Orsakerna är två:
1. Om inte det offentliga partistödet funnes skulle väljarna i Sverige, i landstingen och kommunerna i praktiken inte kunna få någon information från partierna eftersom dessa skulle vara Sveriges viktigaste men fattigaste organisationer. Jag anser också att det inte bör lagregleras hur partierna använder sina pengar, däremot bör väljarna kräva av partierna att få veta detta.
Att köpa ut ledamöter - som sverigedemokraterna nu gör för 4 miljoner kr - skall vara tillåtet, hur vansinnigt olämpligt detta än är. Den ledamot som inlåter sig på en sådan köpslagan är en förolämpning mot väljarna. Det är inte honom och hans ekonomi väljarna valt, det är hans parti.
Hur hans parti väljer att använda partistödet, är verkligen en sak för väljarna.
Och skatteverket bör granska detta: Vilka skatter bör r utgå på dessa former av otillåtna mutor?
2. Om man inte har offentligt partistöd - redovisat av alla partier! - skulle enskilda kunna påverka partierna genom att dessa skulle bli ekonomiskt beroende av sådant stöd - tja, det är ju det LO-förbund sysslar med. I detta avseende är socialdemorkaterna ett kfast man inte vill medge det.
Folkpartiet har, såvitt jag känner till, aldrig tagit emot företagsbidrag. 1948 försökte riksdagsmannen Seth Molander (s) leda det i bevis, vilket ledde till Molander-skandalen där statsminister Erlander i valrörelsens slutskede bad dåvarande fp-ledaren Bertil Ohlin om ursäkt för de totalt felaktiga påståendena, ett inslag som säkert ledde till att folkpartiet gjorde ett av sina bästa val någonsin, 1948.
Sedan 1970-talet tar folkpartiet inte emot några bidrag från företag eller organisationer. Bra
- - -
I en framställning till riksdagens föreslår nu riksdagsstyrelsen (kom 12 februari) ett delvis nytt regelverk för Partibidragsnämnden.
Förslaget innebär att Partibidragsnämnden får en instruktion i form av lag.
Regler om verksamhetsansvar, att nämnden ska ha en arbetsordning och att nämnden ska lämna en verksamhetsredogörelse till riksdagen införs.
För Partibidragsnämnden har det saknats regler om arvoden och om kostnadsersättningar vid resor m.m.
I fråga om arvodet till ledamöter i nämnden föreslås att det skall, liksom för flertalet av riksdagens nämndmyndigheter, regleras i lagen (1989:185) om arvoden m.m. för uppdrag inom riksdagen, dess myndigheter och organ. Arvoden ska fastställas i form av årsarvoden. Nämnden ska besluta om ersättning till sekreterare och andra som tjänstgör hos nämnden. För resor som ledamöter, sekreterare och andra som tjänstgör hos nämnden gör i sitt uppdrag ska Riksdagsförvaltningen betala resekost-nadsersättning och traktamente enligt de bestämmelser som gäller för arbets-tagare vid Riksdagsförvaltningen. Riksdagsstyrelsen föreslår också att det i lagen (1989:186) om överklagande av administrativa beslut av Riksdagsför-valtningen och riksdagens myndigheter ska införas ett uttryckligt författnings-stöd för att överklaga Partibidragsnämndens beslut om att avslå, eller in-skränka med förbehåll, en begäran om utlämnande av allmänna handlingar.
Ändringarna bedöms ge en viss mindre kostnadsökning.
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 2013.
söndag 17 februari 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar