Regeringen föreslår i proposition 2012/13:68 att lagen om särskilda nykterhetskontroller i hamnar förlängs med tre år från den 1 juli 2013 till den 30 juni 2016.
Varför den inte skall bli permanent tycker jag är en gåta.
(Regeringen anför att försöksverksamheten ännu är alltför begränsad; det verkar vara ett mindre väl genomtänkt argument.)
Bakgrunden är ju den katastrof som inträffade den 19 oktober 2004 på vägen till Ystad från Trelleborg då en berusad ungersk lastbilschaufför - på väg till Jönköping! - på vägen från hamnen körde ihjäl fem personer i två personbilar på vägen mot Ystad, en fullständigt vansinnig händelse med oöverskådliga verkningar för de drabbades familjer.
Den berusad lastbilsföraren var på väg från Trelleborg till Jönköping men körde så fel att han hamnade på E65 mot Ystad. Utanför Svedala vände han sitt fordon, körde in på fel sida av motorvägen och vållade fem personers död.
Mannen, som en timme efter olyckan hade 1,82 promille alkohol i blodet, dömdes till fyra års fängelse.
Därefter infördes "på försök" särskilda bommar, bland i hamnen i Trelleborg (texten på många språk: dock först på ungerska!), som lyftes upp endast då chauffören blåste grönt i en alkoholkontrollapparat - blev utslaget rött gick larmet till polisen, helt suveränt.
Sådana utandningskontroller borde finnas på många håll - varför bara poliser skall syssla med sådana kontroller är ju obegripligt, i hamnar eller annorstädes.
Nu tillåts visserligen särskilt förordnade trafiknykterhetskontollanter i hamnar. Men bland andra kommunalrådet Kristina Jönsson (m) i Ystad tycker att det inte är hamnens sak att se till att berusade chaufförer inte kör ut från hamnen och ut i trafiken i Ystad och vill inte betala vad det kostar; "vi har uppnått vårt syfte. Jag tycker inte att vi ska lägga skattepengar på det, säger kommunalrådet (m).
Däremot tar Ystadskommunalrådet gärna emot pengarna som båtarnas avgifter för att får lägga till i Ystads hamn generar.
Uppriktigt sagt: Mobila vägspärrar med automatiska bommar för uppfällning av chauffören genom utandningsprov borde vara en innovation som det som numera heter Transportstyrelsen borde införa på många håll i landet.
Alkohol hört kort sagt inte hemma i trafiken.
Jag och Torkild Strandberg (fp), då riksdagsledamot från Landskrona, besökte 2006 anläggningen i Trelleborg. Sedan hade jag en diskussion med justitieminister Thomas Bodström om saken i en interpellationsdebatt - han tyckte förslaget om bommar för chaufförer var bra men gjorde ingenting.
Det dröjde till 2010 innan förslaget som nu skall förlängas blev verklighet.
De flesta av de 33 remissinstanser som lämnat synpunkter till regeringen är positiva. Statens väg och transportforskningsinstitut är dock tveksamt och tycker att regeringen borde analysera varför möjligheten inte använts innan försöket förlängs. Det är en obegriplig ståndpunkt - med den åsikten kunde ju massor av lagar, som fungerar därför att de finns och avhåller från brott, kunna slopas.
Fackförbundet ST - jag citerar ur Ystads Allehanda (lib) från 8 januari 2013 - är inne på samma linje och tror att det går snabbare at få fler nykterhetskontroller om civilanställda på polisen kan utföra dem.
Bussbranschens riksförbund tycker inte att försöket ska förlängas utan vill i stället se att polisen får de resurser som krävs.
Den obotfärdiges förhinder känner stundom inga gränser.
söndag 24 februari 2013
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar