söndag 30 september 2012

30 sep: Tunnelbanan till Täby


Tunnelbanan från 1950-talet vid Slussen mot Gamla stan -
tänk om det bara funnits bussar eller spårvagnar i stället!
Ibland blir gamla nyheter som nya.
  Med några års eller kanske blott decenniers fördröjning.
  I går (29 sep) rapporterade Dagens Nyheters utmärkte reporter Anders Sundström om att folkpartiet vill ha tunnelbana till Täby. Det är rätt.
   Någon riktig nyhet för DN-läsarna är det nog trots allt inte. Det meddelade just Anders Sundström DN-läsarna också för 30-talet år sedan när folkomröstningen om tunnelbana elleer ej till Täby ägde rum den 23 mars 1980, då gällde frågon om T-bana norrut från Danderyds centrum eller utbyggd Roslagsbana till Täby.
  Folkpartiet är verkligen tråkigt: Samma åsikt nu som då.
  (Men moderaterna och centerpartiet har ändrat sig, miljöpartiet fanns i praktiken inte och detsamma gällde kristdemokraterna. Så det kan inte ha ändrat åsikt de partierna heller.)
  I dag (30 sep) rapporterar SvD:s Anna Gustafsson samma sak.
  Det är nog däremot en riktig SvD-nyhet - utom för den som läste SvD:s ledare 1980.
  Jag vet - jag var liberal ledarskribent på SvD 1977-88.
  Längesen - men chefredaktören Gustaf von Platen och jag var eniga, T-banan är framtiden till både Täby/Arninge och Nacka.
  (Men en annan f.d. ledareskribent, Bengt Lind (1911-1996, HUF-ordförande 1952-54 efter Gunnar Heckscher, stadsfullmäktig (h) i Stockholm och en gång medarbetare till amiralen och förre statsministern Arvid Lindman), som hade tillhört SS, Stockholms spårvägars styrelse, ville som sin sentida efterföljare Christer G. Wennerholm (m), fast troligen av andra skäl, mer nostaligiska, i stället satsa på spårvagnar i Stockholm.)
  Nu ser tunnelbanan till både Täby och Nacka ut att bli verklighet.
  Det är inte 32 år för tidigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar