lördag 11 augusti 2012

10 juni: Förbifarten - vad är alternativet?


En kanske inte så modern
transportmodell, låt vara Scania ...
Förbifarten - den led som skall göra att tiotusentals bilister/dag slipper köra 2-3 km från Stureplan och Sergels torg i Stockholm när de skall passera huvudstaden - bekämpas som bekant intensivt av miljöpartiet och vänsterpartiet.
  Det är i sin ordning.
  (Visserligen pågår planeringen och finansieringen är klar, men beslut kan ändras.)
  Men på en punkt tycker jag att dessa två självpåtaget bättre miljöpartier än vi andra skall förklara sig:
  - Hur minskar man miljöförstöringen i Stockholmsområdet om man fortsätter att låta 100.000 bilar /dygn passera/nyttja Essingeleden och Klarastrandsleden i Stockholm?
 
Skall dessa bilister förbjudas köra 2025 och senare - även om de kört eldrivet?
  Eller skall de sättas på tåg och tunnelbana?
  Uppriktigt sagt: Jag förstår inte vad som är miljöalternativet till Förbfarten, det som tidigare kallades Västerleden.
  Att som nu lotsa 10.000-tals bilar, inkl. kanske bortåt 60.000 lastbilar/år  (=165 per/dygn) från Ryssland, nära Stocksholms centrum, vad är det för miljöpolitik?!
  Önsketänkande?Trafikförbud?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar