fredag 10 augusti 2012

9 aug: Rune S Eriksson avliden


Rune S Eriksson (1935-2012)
I dag begravdes Järvsöfödde f.d. Rune S Eriksson, kanske inte så välkänd av gemene man, däremot har de flesta sett hans långa gröna lastbilar med nya bilar i två våningar köra omkring genom åren på Sveriges vägar. Runes liv är en bra illustration till hur en liten pojke från en fattig familj genom studier, idoghet, kunnighet och skickligt företagande gjorde vad som brukar kallas en klassresa genom Sverige.
  Dessa rader om Rune har tidigare vänligen publicerats i Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Rune S Eriksson, företagare och politiker från Järvsö, Sundsvall, Västerås, Arboga, Vendelsö i Haninge kommun och till slut bosatt i Stocksund, har avlidit (9 juli 2012) , nyss 77 år fyllda. Hans närmaste är Ann-Mari. som han träffade redan i sina ungdomsår i en typiskt svensk Folkets Park, samt barnen Barbro. Monica och Anders med familjer.
  Rune S Eriksson var född 1935 i Järvsö i en syskonskara på sju. Vid 18 års ålder flyttade han till Sundsvall för att bli elektroingenjör. Han kom 1953 till Asea i Västerås, och erbjöds samtidigt tillträde till Tekniska högskolan i Stockholm för elektronikstudier.
  Som värnpliktig gjorde han sin militärtjänst vid flygvapnet i Västerås men hamnade också på radarskolan i Hägernäs i Täby, vid Roslagens flygflottilj, känd inte minst därför att det var därifrån de på 1950-talet nedskjutna Catalinaplanen utgick.
  Rune S Eriksson kom 1959 till Arboga där han för flygvapnet byggde upp en kvalitetskontrollavdelning. Den delen av flygvapnet övergick senare i Volvos regi innan underhållet av flygplansmotorer flyttades till Trollhättan.
  1962 kom Rune S Eriksson till SATT Elektronik i Hägersten där han också sysslade med hemlig militär utrustning. Han bosatte sig då i Vendelsö, Haninge kommun.
  Då inträffade att unga föräldrar slöt sig samman mot att skolor i området inte fanns, dålig social service osv. Vid ett av de Villaägarmöten som hölls i det växande Haninge - "det var bedrövligt" - fick Rune Eriksson de boendes uppdrag att "bringa ordning i eländet". Dagen efter tog folkpartiet kontakt med honom.
  Inför valet 1966 stod Rune högt både på den ordinarie fp-listan och ungdoms-fp-listan - och blev invald i Haninge kommunfullmäktige på båda! Han blev omgående invald i kommunstyrelsen, återvald 1970 och 1973.
  I folkpartiet Haninge blev han 1967 ordförande.
  Rune Eriksson utsågs så till chef för statliga Svenska Utvecklingsbolaget, som bl.a. tillverkade bilskyltar. 1976 flyttade familjen till Stocksund.
  Samma år blev han också hälftenägare i Scandinavian Motortransport som tillsammans med Scandinavian Motorcenter blev ett känt varumärke: Över hela Sverige sågs Runes långa lastbilar köra nya personbilar kors och tvärs från hamnarna, särskilt Södertälje, till landets bilhandlare.
  I Danderyd hamnade Rune Eriksson snart nog i fp-styrelsen och var 1979-82 föreningens vice ordförande. I flera mandatperioder har han varit folkpartiets företrädare i miljö- och hälsoskyddsnämnden, fram till 2002 dess vice ordförande.
  Rune Eriksson var en reflekterande person och samtidigt mycket energisk. Inom både företagarområdet och politiken var han mycket framgångsrik - och med ett miljötänkande, bland annat som ordförande i folkpartiets miljökommitté i Danderyd i början på 1990-talet där jag hade nöjet att vara sekreterare, långt innan det blev en viktig del på ingenjörs-, företags- och opinionsbildningsområdet.
  Gunnar Andrén
  riksdagsman (fp),
   föreningsordförande i folkpartiet 1993-99

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar