Klassiska rederiet Broström, som numera är danskägt, kommer att flaggas ut till Danmark. Det beror kanske på att den danska flaggan är vackrare än den svenska men sannolikare på att det ekonomiskt är mer fördelaktigt att ha danska registrering.
Om vi skall ha en svensk handelsflotta kvar, måste vi anpassa de svenska bemanningskostnaderna och rederikostnaderna till förhållandena ute i världen, inte jämföra med andra branscher i Sverige.
Här finns mycket att göra.
fredag 24 augusti 2012
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Varför ska vi ha en svensk handelsflotta.
SvaraRaderaSköts sjöfarten bättre på annat håll behöver väl inte Sverige streta på i gamla hjulspår. Jämför varvsindustrin.
Stödet till sjötrafiken genom undantaget för kanotister/småbåtar betr 0.2Promille-gränsen räcker väl.
Hej Bo
SvaraRaderaJo, Sverige behöver en egen handelsflotta, av två skäl.Det ena är inte så aktuellt, men kan bli. I orostider gäller det att ha egna fartyg - andras fartyg kan vi inte räkna med. Av svensk import/export går 90 procent via hamnar och fartyg. En svensk handelsflotta bebövs.
Det andra skälet har med inflytande att göra. Om vi inte har företag som ägs av Sverige/svenskar kommer det att gå med inflytandet som det gjort med så många andra företag, hoppas du känner till de väldigt svenska företagen Pharmacia, Astra, SonyEricsson och många till. Var förlägger de sin forskning, utveckling, produktion? Ja, inte är det i Sverige i samma utsträckning som förr.
Varvsindustrin hade annan struktur - men även där kan man diskutera om det var dålig svensk kvalitet/produktivitet och skicklighet att bygga båtar som gjorde att industrin försvann - eller statliga subventioner i vissa andra länder, vad tror du? Jag tror att ägande - det har med nationalism, jag medger det - spelar roll för var välståndet skapas.
Jag anser att det inte är bra att vi håller på att förlora vår svenska handelsflotta.
GA
24 aug 2012
Gud hör bön:
Radera"Umeå kommun och Vasa stad bildar ett gemensamt rederibolag som säkrar att det blir fortsatt gods- och passagerartrafik mellan Umeå och Vasa."
Källa: Österbottens Tidning - 27 aug 2012
"vi håller på att förlora vår svenska handelsflotta."
SvaraRaderaKan du inte föreslå skapandet av en ny, gärna statlig, handelsflotta med hjälp av pengarna i AP-fonderna.
Sjövan personal kommer det att finnas gott om, nu när ÖB flaggar för nedläggning av marinen.
Som du säger: "I orostider gäller det att ha egna fartyg - andras fartyg kan vi inte räkna med."
Tystnaden ekar,
SvaraRadera"Om vi inte har företag som ägs av Sverige/svenskar kommer det att gå med inflytandet som det gjort med så många andra företag, hoppas du känner till de väldigt svenska företagen Pharmacia, Astra, SonyEricsson och många till. Var förlägger de sin forskning, utveckling, produktion? Ja, inte är det i Sverige i samma utsträckning som förr."
Varför forskars det inte i Cedergrenska tornet.
Bättre forskare i andra länder?
Själv har jag varit anställd i Ericsson i ett tiotal år. Betr den vetskap jag har av forskning i Sverige blir jag inte förvånad om Ericsson flyttade sin forskning till Indien(mumbai?) det funkade ju inte i Sverige. Jag arbetade i AXE-N i Älvsjö, vad blev det av denna satsning. Nix/Niente
Men nu när vi ska satsa på Gripen så löser sig nog alla problem/ med eller utan SAAB-bilar.
Att sedan folk säger att hela försvaret måste läggas ner pga ohemula kostnader, det löser sig väl senare.