Linje 3 som jag ofta åker - bussen finns kvar men har nu ingen förare. Tråkigt - men hanterligt. Jag går. Och tänker så här: Finns det ingen strateg hos Kommunal? |
Förarstrejk är det.
Eller möjligen bus-strejk ...
Jag undrar dock:
Hur har fackföreningen tänkt när man tar ut sina medlemmar i strejk före, under och efter midsommarhelgen?
Det är ju just den tid på året då människor - hur problematiskt det än är för den enskilde - har goda andra alternativ, gå, cykla, ta bilen, avstå resan, i motsats till då det är snö, svårt att ta sig fram och 15-20 minusgrader.
När är upprördheten hos allmänheten visserligen är mätbar men inte mycket mer.
Kommunal tar säkert striden - eller fajten som man säger på svenska (the fight) - men om man skall ta till sådana vapen som strejk - och då måste det onekligen vara viktiga ting som man strider för - måste ju effekterna vara kännbara, för arbetsgivaren och dennes uppdragsgivare.
Hur är det med denna bussförarstrejk?
Jo, säkert kan något enskilt bolag drabbas men åtminstone i Stortstockholmsområdet tjänar SL på strejken: inga utgifter för förare, underhåll, bränsle - och, uppriktigt sagt, det minsta intäktsbortfallet under året, det inträffar ju i slutet av juni och början av juli vartenda år.
Företaget slipper köra ibland på sommaren nästan tomma bussar.
Det är begripligt att bussförararbetsgivarna inte har höjt tonen, man räknar förstås på att effekterna inte alls blir vad Kommunal tänkt sig.
Kommunal borde anställa en strateg.
Eller tänka efter före.
Förarstrejk är det. Eller möjligen bus-strejk ...
SvaraRaderaDu glömmer att skriva om den nystartade Amaltealinjen. Karolinska - Södersjukhuset.
Hur ställer du dig till detta initiativ.