onsdag 18 maj 2011

18 maj: Utrikesministern gästar Stockholm

I går deltog jag i en viktig debatt i riksdagen om Barentsregionen, föranstaltad av en interpellation av Sven-Erik Bucht (s) i Karungi. Jag gjorde i mitt huvudinlägg gällande dels att Stockholm ligger väldigt ocentralt i förhållande till Murmansk, dels att Kalix - där jag ju var häromdagen - ligger väldigt ocentralt i förhållande till Kalix.
Men sedan råkade jag säga att Barentsregionens utveckling inte ligger i centrum för utrikesministern och det skulle jag inte ha gjort - för då gav utrikesministern svar på tal efter att först ha sagt att "Gunnar Andrén sade många kloka saker, men på en punkt hade han fel": Carl Bildts engagemang för Barentsregionen.

Jag genmälde:
- Fru talman!
- Jag är oerhört glad över att jag hade fel på den sista punkten, om statsrådets engagemang.
- Jag försöker ju följa utrikesministerns resor. Det är svårt ibland att klara ut vilken världsdel som utrikesministern befinner sig i, men jag är väldigt glad åt att han gästar Stockholm i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar