lördag 4 februari 2012

3 febr: Alf Henrikson om dagens journalistik

Som några ännu minns var jag några i slutet av 1980-talet chefredaktör för numera nedlagda Pressens Tidning - en nedläggning som enligt min mening gör att Svenska Journalistförbundet tjänar mycket pengar på annonser - ett annonsmonopol - till Journalisten, det sade jag 1987, det säger jag idag. Nedläggningen av Pressens Tidning, numera ersatt av Medievärlden, var ett svårt misstag frånSvenska Tidningsutgivareföreningen.
I Pressens Tidning medverkade fram till sin död Alf Henrikson, jag blev bekant med honom, han ville diskutera politik när jag kom hem till honom i Bromma för att hämta dagsverser/strofer som tecknaren Sven Rydén, tidigare på SvD, kunde frstärka.
Men här kommer nu en dagsvers som publicerades redan i april 1980 i Pressens Tidning, den hter Jounralistikens villkor:


Famlijenotisernas redaktör
är omutligt sanningskär.
Reportern som sysslar med stölder och mord
vet även vad saklighet är.
Av fakticitetens heliga sak
är idrottens kännare frälst.
Men om böcker, atomer och politik
kan vi skriva vad fan om helst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar