lördag 5 februari 2011

1 feb: Lång riksdagsgrupp

Många närvarande på det sedvanliga riksdagsgruppsmötet, tisdag kl. 16.00. Denna gång leds det av Allan Widman, efter Johan Pehrson har tagit en välförtjänt tvåveckorssemester. Jag tror inte riktigt alla förstår vilket ansvar det är att vara en riksdagsgrupps ledare: Det skall träffas tusen och en beslut och jag ser ju på Johan hur bråttom han alltid har, det är otroligt många saker i en fungerande demokrati som skall förhandlas om, träffas beslut om.
Denna dag blir det intressanta diskussioner i en rad sakfrågor, men till saken hör ju att det aldrig rapporteras om vad man diskuterar. Men man kan väl ändå säga som så att det politiska läget alltid analyser, främst av partiledaren när han är där - och det är Jan Björklund oftast, så även denna tisdag - och sedan har man möjlighet att göra diskussionsinlägg.
För dagen har vi också besök av RUT:s chef, Gunnar Forss, som informerar om vad utredningstjänsten sysslar med.
En viktig fråga är om RUT:s material är arbetsmaterial eller offentliga utredningar. En enskild person har begärt ut alla utredningar under 2009 och 2010, jag gav mitt tillstånd att lämna ut de utredningar som jag begärt, andra har motsatt sig förfrågan - båda synsätten har goda poänger.
Eftersom det också handlar om upplysningar till både utskott och andra parlament, tycker jag att det kan vara en god lösning att varje utredning redan från början blir endera arbetsmaterial eller publik, det får beställaren avgöra. Men även om jag inte har några problem att lämna ut mina beställningar, kan jag förstå t.ex. socialdemokraterna som är tveksamma eftersom då skulle deras frågor i ekonomiska beräkningar bli tillgängliga också för regeringen medan däremot regeringens interna utredningar inte skulle bli offentliga för oppositionen. Det vore inte en bra ordning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar