fredag 1 juni 2012

31 maj 2003: 30 olönsamma av 30 regionala flygplatser

Under 2011 gick samtliga 30 av Sveriges regionala flygplatsförbunds medlemmar i förlust. Största förlusten gjorde Jönköping.

  Att driva flygplatser är ingen god affär.
  Tidigare ägde staten sexton flygplatser men enligt ett regeringsbeslut skall staten i framtiden endast driva tio flygplatser, Stockholm Arlanda, Stockholm Bromma, Göteborg Landvetter, Malmö Sturup, Kiruna, Luleå Kallax, Östersund Åre, Umeå, Visby och Ronneby. Alltjämt är Sundsvall Midlanda statlig men 2013 kommer Sundsvalls kommun, Timrå kommun och Härnösands kommun att ta över. Flygplatserna i Jönköping, Karlstad, Skelleftep, Örnsköldsvik och Ängelholm har redan nya ägare, kommunerna utom i Ängelholm där ägandet delas mellan flera intressenter.
  Problemet är att oavsett antal passagerare har flygplatserna ungefär lika stora fasta kostnader för säkerhet, brandförsvar, underhåll, byggnader.
  2011 hade de större regionala flygplatserna dessa passagerarantal, starter och landningar:
  Skavsta 2.581.639 
  Göteborg Säve 772.869
  Ängelholm 346.757
  Sundsvall 282.245
  Skellefteå 277.956
  Växjö 180.640
  Kalmar 176.877
  Västerås 150.190
  Norrkping 114.088
  Karlstad 108.893
  Halmstad 104.755
  Linköping 103.150
  Örnsköldsvik 90.885
  Örebro 82.904
  Jönköping 82.805
  Arvidsjaur 49.320
  Trollhättan 43.488
  Gällivare 42.195
  Kristianstad 39.347
  Borlänge 36.375
  Lycksele 24.822
  Kramfors 21.714
  Vilhelmina 14.977
  Oskarshamn 12.706
  Hemavan 12.099
  Mora 9.565
  Sveg 5.063
  Pajala 3.333
  Hagfors 2.917
  Torsby 2.614

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar