tisdag 12 november 2013

3 november 2013: Tillbaka som opinionsredaktör (NU)

Åren 1987-2002 och lite granna därefter - chefredaktör och verkställande direktör 1989-2001, tolv år - arbetade jag för, med och alltid med NU Det liberala nyhetsmagasinet.
  Sedan i fredags är jag åter tillfällig opinionsredaktör under starkt begränsad tid, detta sedan min efterträdare - och nu företrädare - Jan Fröman slutat på nu efter bara 19 år där, jag anställde honom i början av 1994 där han började den 1 oktober, jag minns det som i går, det hade ju nyss varit val, Ingvar Carlsson skulle bli statsminister, Göran Persson finansminister, Bengt Westerberg beslutat sig för att avgå och NU var inne på sitt elfte år, nu har vi firat 30-årsjubileum.
  Tiden går. NU består.
  Detta, oss emellan, blir mitt första Oss emellan, jag har ju skrivit ungefär 550 sådana tidigare att publiceras den 31 oktober 2013, NU nr 2013/44:

  "Allra först vill jag tacka Jan Fröman, NU:s redaktionschef och chefredaktör mer än nitton år, för hans engagemang, uthållig- och skicklighet att under så många år göra NU Det liberala nyhetsmagasinet till det opinions- och informationscentrum inom den liberala rörelsen som är tidningens mål.
  Den som läser NU skall veta lite mer om politik i allmänhet och om folkpartiet i synnerhet. Så formulerade jag på min tid tidningens uppgift.
  Jan har - vill jag gärna säga när han nu beslutat att gå vidare - fullföljt denna målsättning väl, inte alltid lätt skall ni veta, jag vet. Det finns många goda liberaler med motstridande åsikter och starka viljor.
  Tack, Jan!

NU:s nya ansvariga utgivare Karin Thorsell har bett mig att en tid fylla den lucka Jan har lämnat efter sig. Det skall jag göra efter förmåga - men, ty man skall alltid lätta läsekretsens bördor, jag vill betona att jag inte är permanent opinionsredaktör, bara tillfällig så länge annat inte beslutats.
  Jag hoppas att ni står ut med detta. Igen.

Om exakt två veckor börjar folkpartiets landsmöte i Västerås. Det har föregåtts av ett omfattande programarbete med tusentals deltagare under Christer Nylanders ledning.
  Partiprogram är viktiga, fast vissa menar motsatsen.
  Man skall inte blanda samman partiprogram med handlingsprogram inom begränsade områden, ej heller valprogram eller, ett dagens modeord, politiska plattformar: Partiprogram anger riktningen i ideologiska frågor, frågor som kanske inte står på dagens politiska dagordning, som inte blir föremål för beslut i riksdagen, fullmäktige eller någon nämnd under överskådlig tid, som inte tar ställning med vem eller hur man skall samarbeta,
  Partiprogrammet berättar om vad Sveriges liberala parti vill.
  Rösta på folkpartiet, heter det. Helt rätt.
  Men ännu bättre vore: Rösta med folkpartiet.
  För så används varje röst i partiprogrammet riktning, oavsett vilka frågor det gäller, oavsett den parlamentariska situationen, den kan ju variera.
  Röstar man med folkpartiet - då vet man genom partiprogrammet riktningen i kända och okända frågor, vart frisinne och liberalism är på väg."
Gunnar Andrén



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar