torsdag 7 november 2013

18 oktober 2013: Energidebatt på IVA

Tidig morgon: T-banan till Östermalmstorg i Stockholm redan vid 07-tiden för att deltaga i en debatt om trafik-och energieffektivisering.
  Den leds av IVA:s verkställande direktör Björn Nilsson.
  Presentation av en rapport från ett IVA-utskott lett av Urban Karlström, generaldirektör, och en rad sakkunnig.
  Sedan debatt mellan mig, Anders Ygeman (s), Stina Bergström (mp), Thomas B Johansson, f.d. generaldirektör (och studentkårens ordförande i Lund) samt en del andra.
  Anders Ygeman är sig lik: Socialdemokraterna har alltid varit bäst, mest framsynta och satsat mest, ja, de är nästan lika bra på att sätta upp mål - men utan att anvisa vägar dit - som de ännu godare människorna i miljöpartiet. Lite trött på de vackra orden kan man bli, muckar gräl vill mina kontrahenter också gärna göra, vi gör för lite och vill för lite.
  Jag har väl lite annan syn på vad som kan och bör ske.
  En restriktion som jag har över mig är att man måste finansiera sina projekt, manna från himlen är inget att lita till.
  Och till slut kommer vi in på datateknikens möjligheter.
  Jag avslutar med en positiv syn på teknikutveckling och teknikenergiinvestering, bland annat genom att vi i framtiden skall åka mycket mer tunnelbana.
  Men vi ser också en annan utveckling genom teletekniken:
   Vi blir allt mer nåbara men allt mindre närvarande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar