onsdag 31 mars 2010

30 mars: Infrastrukturen

Det hjälps ju inte men när man varit på Naturskyddsföreningens nattsvarta information om allt h-lv-t- Förbifart Stockholm kommer att åstadkomma - de som dagligen tillbringar en del av sitt vuxna liv på Norra Europas största parkeringsplats, alltså Essingeleden, kanske inte instämmer, inte heller de 25.000 ryska lastbilschaufförer som Naturskyddsföreningen absolut vill skall köra om inte förbi Sergels torg så dock högst 2-3 km därifrån på vägen från Moskva/St. Petersburg till Göteborg/Rotterdam eller någon annan liten ort med hamn i Europa - så ter sig ett investeringsprogram för infrastruktur för järnväg och bil på 417 miljarder som ganska skönt.
Och visst är det bra att sådana självutnämnda experter som Karin Svensson-Smith (mp, tidigare v) kritiserar: fel, fel, fel, för lite, för lite, för lite, mer, mer, mer, någon annanstans.
Då förstår man att förslagen är bra, låt vara inte perfekta. Jag saknar faktiskt av nationalekonomiska skäl större satsning på Norrbotniabanan, jag kanske är ganska ensam om det men jag är 100-procentigt övertygad om att det projektet är det bästa för Sveriges framtid så att vi kan utvinna Norrbottens enorma tillgångar och därmed säkra vår välfärd.
Men projektet blir verklighet senare, det är jag säker på.
För att återgå till Svensson-Smith: Var det var fel att vägen Lund-Kävlinge gjordes enklare och säkrare?
Eller att man inte längre - sedan 1955 närmare bestämt - behöver köra genom hennes hemstad (egentligen också min) Lund och passera på Bredgatan 25 meter från Domkyrkan eftersom man redan det året - för 55 år sedan - såg till att dra motorvägen Malmö-Kristianstad utanför staden, alltså en förbifart!?
Om alla dessa mörkermän och mörkerkvinnor som nu protesterar mot modern infrastruktur fått hålla på från 1853 och framåt - då finansministern Johan August Gripenstedt drev igenom att Sverige skulle anlägga järnväg med hjälp av lån från England, en äventyrlig finansiering - då skulle Sverige inte varit den moderna välfärdsstat vi i dag är.
Bensinpumpar hade inte funnits, däremot hästbytesstationer och havreutfordningsställen.
Om klimatet varit bättre, vet jag inte.
Men vi hade haft samma debatt nu som då: Framtiden är farlig, låt oss stoppa verkligheten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar