onsdag 31 mars 2010

31 mars EU-nämnden

Jag är ju 42:a suppleant i EU-nämnden men tjänstgjorde i dag som ordinarie ledamot. Statsministern återrapporterade från senaste toppmötet i Bryssel.
Som vanligt under senare tid dominerade Greklands ekonomi - fast den inte stod på dagordningen. Jag tycker att det som hänt i Grekland tarvar eftertanke: Politiken har byggt på att man lurat sig själv, lånat av framtiden och konsumerat nu. Lite så är det ju med den svenska oppositionen, fast man säger tvärtom. Man lovar för mycket.
Det duger inte.
I övrigt gjorde Fredrik Reinfeldt ett gott intryck - och särskilt väl utvecklar han den svenska synen på EU:s möjligheter att verka i en större värld när han svarar på min partivän Karin Granboms (fp) utmärkta frågor om bland annat länken till USA. Reinfeldt kan ju ibland förefalla oengagerad men jag vill säga att just på Karin Granboms ideologiska fråga kunde jag notera en engagerad statsminister, för Europa, EU, demokrati, inflytande från Sverige.
Ett bra möte, tyvärr inte TV-sänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar