torsdag 23 december 2010

20 dec: Det är för lätt att lämna riksdagen

I torsdags åt jag och tredje vice talmannen och Torkild Strandberg sen middag på en restaurang på Västerlånggatan. Orsaken var att Torkild än en gång skulle avsäga sig riksdagsmannaskapet. Han är ju nu återvald som ordförande i kommunstyrelsen i Landskrona. Denna måndag lämnas ansökan om befrielse in. Den godkänns.
Men det är ett problem när personer som Thomas Bodström, Tobias Krantz och Torkild Strandberg - personvalda alla - tvingas lämna sina mandat därför att reglerna i riksdagen är så rigida.
De borde beviljas tjänstledighet för andra uppdrag, allt från att vara pappa i USA till att vara kommunstyrelsens ordförande i Landskrona.
Det är nästan som om riksdagen - företrädd av riksdagsstyrelsen - ville kasta ut varenda ledamot som har mer än själva riksdagsarenan som verksamhetsplan. Det är orimligt. Det skall vara lika svårt att få lämna riksdagen som det är att bli invald.
Jag är arg på att Bodström, Krantz och Strandberg fått - eller tvingats - lämna riksdagen. Alla säger ja till att så sker - men nu skall jag berätta:
Jag har vid alla tre tillfällena tyst men för den som vill höra hörbart sagt nej.

Jag tycker riksdagsstyrelsen träffar fel beslut som låter dessa folkvalda enkelt som en plätt avsäga sig sina platser. De bör beviljas tjänstledighet utan lön - men hur de sköter sina mandat, det skall inte riksdagsstyrelsen avgöra utan det är en sak mellan de valda och väljarna som valt dem.
Det är för lätt att lämna riksdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar