måndag 20 januari 2014

19 januari 2013: Därför behövs Norrbotniabanan

De tre argumenten för Norrbotniabanan Jag tycker att man skall välkomna socialdemokraternas engagemang för Norrbotniabanan. Man lovar ju att ”bygga” banan. Problemen är två: 1. De pengar som partiet anslagit för att bygga de cirka 270 kilometrarna räcker till 9 km, alltså delsträckan Umeå-Dåva. Att bygga järnvägar nästan ända fram, även om det bara är 26,1 mil kvar, är ingen bra idé, vare sig ekonomiskt eller trafikmässigt. 2. Vi som följer debatten i hela landet vet att socialdemokraterna, inte minst trafikutskottets vältalige ordförande Anders Ygeman från Stockholm, prioriterar utbyggnaden av andra järnvägar, söder om Stockholm mot Göteborg och Malmö. Dessa projekt tenderar att göra att andra projekt inte får plats ens i budgetar med mycket ord men för lite pengar. Men varför skall man bygga Norrbotniabanan? Det finns tre huvudargument, två gamla, ett nytt. 1. Norrbotniabanan knyter samman Göteborgs hamn med Haparanda och därmed den väldiga marknaden som finns bortom Torne älv, i Ryssland, ja, ända bort till Kina. Många gånger har jag i riksdagen sagt att tre trafikprojekt är viktigare än andra i Sverige: Göteborgs (isfria) hamn, utbyggnaden av Stockholms tunnelbana och Norrbotniabanan/Haparandabanan. Det blir sällan någon succé att säga detta –beroende på var man bor i Sverige fäster man sig särskilt projekt i sin närmiljö. Men av olika skäl anser jag dessa treprojekt vara viktigast för Sveriges näringsliv och välstånd. 1. Den nuvarande Norra stambanan, över 100 år gammal, är omodern. Med Norrbotniabanan kan restiderna halveras på tåg, transportkostnaden minskas med cirka 30 procent (det är mycket!) samtidigt som koldioxidutsläppen minskar med 80.000 ton per år! Vi kan också notera att alla de sex järnvägsutredningarna nu är klara. Det gäller Umeå-Robertsfors (JU 110), Robertsfors-Skellefteå-Ostvik (JU 120), Ostvik-länsgränsen (JU 130) och Länsgränsen-Piteå (JU 140), Piteå-Södra Gäddvik (JU 150) samt Södra Gäddvik-Luleå (JU 160). Endast tillåtlighetsprövning återstår. 2. Men det avgörande nya argumentet för att nu nationellt gå vidare är Europaparlamentets beslut den 19 november 2013 att Norrbotnianbanan ingår som del i Bottniska korridoren, en del av Europas strategiska stomnät. Det beräknas vara klart 2030. Det förändrar helt möjligheten till finansiering. Cirka 30 procent av totalkostnaden på cirka 25 miljarder, alltså 6-7 miljarder kr, kan komma via finansiering av EU-medel. Det är dags för regeringen att pröva förutsättningarna. Socialdemokraterna står för 9-kilometersträckan Umeå-Dåva, EU för 6-7 miljarder och resten kan finansieras genom ett mångårigt obligationslån med garanti i Rikgälden som Öresundsbron fick. Spaden i spåren! Gunnar Andrén riksdagsman (fp) Stocksund

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar