torsdag 30 januari 2014

30 januari 2014: Avståndsrelaterad vägslitageavgift?

Avståndsrelaterad vägslitageskatt skulle möjligen kunna
fungera i centrala Stocholm - men på lansbygden? Norrlands
inland? Där skulle det mycket dyrare att bo och leva!
Som bekant betalar alla fordon i dag vägtrafikskatt, i hvuudsak efter vikt och utsläpp. Via skatten på bränslen beskattas också hur mycket drivmedel som används. Det betyder att den som kör mycket, får betala mycket skatt.
  Det är en bra princip.
  Men numera finns ett annat förslag, (t.ex. motion 2013/14:Sk411) som innebär att vi i Sverige skall införa en "avståndsrelaterad vägslitageavgift" för lastbilar som väger mer än 3,5 ton.
   Det tycker nu socialdemokraterna, miljöpartiet och vänsterpartiet.
   I dag yrkade ma nbifall till sina förslag på denna punkt, de skiljer sig lite åt, socialdemorkaterna vill att pengarna skal lgå till byggen av nya vägar och järnvägar, miljöpartiet anger inte alls vad pengarna skall gå till, vänsterpartiet har kanske ingen årsikt i den frågan men behöver pengarna till allt vad ma nvelat.
 Men resultatet i sak om dess partiers förslag skulle bli verklighet?
  Alla transporter blir dyrare.
  För vem skall betala skatten? Vissa tror att åkerierna betalar denna skatt men de kommer, tro mig, att vältra över den på kunderna. Allla varor och tjänster blir dyrare.
    Så fungerar nämligen skatter.
    Någon betalar.
    Någon annan.
   Men till sist konsumenterna.

Men än värre är ordet "avståndsrelaterad".
    Detta är ett hårt slag mot från Sergels torg i Stockholm avlägset belägna order, som hela Norrlands inland.
    Dit kommer det att bli särksilt dyrt att frakta varor - eller köra varor från.
    Sanningen: De tre partierans förskag är ett mycket, mycket landsbygsfientligt förslag.
    Partiernas är med sitt förslag till "avstånsrelaterad vägslitageavgift" helt enkelt ute och cyklar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar