måndag 20 januari 2014

17 januari 2013: Resan från Haga slott

Hur kommer man en fredagseftermiddag från Haga slott? Det ligger flera kilometer utanför Enköping, tågen passar inte, buss är inte att tänka på. Alltså blir det taxi till Stockholm för oss som är vanliga riksdagsledamöter och inte har statsråds- eller egna bilar att åka i. Det är en trevlig resa, vi är fem ledamöter som delar på en stor taxi, Barbro Westerholm, Carl B Hamilton, Anna Steele, partsekreteraren Nina Larsson och jag, det pratas och diskuteras och stås i kö. Dyrt? Ja, på min reseräkning skriver jag upp 1.930 kr för oss fem resenärer, det blir 386 kr/passagerare - alltså betydlige mindre än en enda resa Stockholm-Arlanda kostar för en person, där är ju standardpriset (fast pris) ungefär 505 kr. Men granskar man mina taxiresor - jag är kassör i riksdagsgruppen - blir det en slant. Härförleden var vi nästan 20 ledamöter som också åkte kollektivt, det kostade 8.700 kr för samtliga men hamnade på mitt taxikonto, alltså 435 kr. Men om en var skulle åkt ensamma samma sträcka hade det kostat 68.500 kr mer! Dyrt? Ja. Men besparingen är inte heller dålig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar