fredag 3 januari 2014

1 januari 2014: Nyårskonserten - i Uppsala

Som vanligt är det televiserad nyårskonsert från Wien, alltid rolig att se på en stund - men väldigt tillrättalagd för TV.
  Backhoppningen i Garmisch Partenkirchen hör också till Nyårsdagen, jag tittar inte ens - det är något fel på arrangemaget, jag tror kanske att backhoppning behöver nya former för att bli intressantare igen, ungefär som längdåkning på skidor förnyat sig med framför allt sprinterlopp, en annan sådan vintersport som behöver nya spännande tävlingsformer är skridsko, både korta distanser, kanske 100 meter och riktiga långlopp - varför inte vem som kör längst med gemensam start på 1 timme?
  Men som vanligt beger jag mig till Uppsala universitet denna nyårsdag, för den årliga, alltid frina Nyårskonserten. under professor Stefan Parkmans ledning.
  2014 är dragplåstren två - och jag kan konstatera att aulan är mer välfylld än tidigare år: Barbara Hendricks och Jan Eliasson, temat är Fredens år och det börjar med att professor Peter Wallensteen i Uppsala får ett hedersstipendium.
  Mer kommer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar