lördag 1 november 2014

1 oktober 2014: Inför kvöllens match

Det är inte ovanligt att fotbollsmatcher är spännande. Men dagens match i Malmö är osedvanligt spännande eftersom det är första gången på fjorton år - tror jag - som ett svenskt klubblag har chansen att vinn en match i högsta europeiska fotsutslagstävlen.
  Och jag tror faktiskt att MFF har en chans mot grekiska Olympiakos - det laget underskattar förmodligen svenskarna. Det kan straffa sig.
  Tips: 1-0 till MFF- för många mål blir det inte.
  Men MFF har ett ess: Markus Rosenberg. Hans är som den senare till AIK övergångne Dag Szepanski  en gång var: Inte världens bästa spelare, det mesta gjorda han fel. Utom att ha stod rätt framför mål när bollen kom. Och då - liksom Harry Bild än tidigare - small det i motståndarlagets bur.
  Låt mig i sammanhanget nämna en annan som det också small kring: Ove Ohlsson, IFK Göteborg och AIK. Och den unge Ove Grahn - innan han blev så bra att han fick agera över hela plan, han var där ungefär hälften så bra som Bosse Larsson, MFF:s bäste genom åren.
  Näst bäst i MFF någonsin: Karl-Erik Palmér, senare min kollega på Sydsvenskan, ha på sporten, jag på ledaravdelningen.
  Nisse Hult var också bra i mål, han släppte bara omöjliga bollar bakom sig.
  Och så Bertil Elmstedt, förstås.
  Slut på fotbollsnostalgin. 1-0 blir det i kväll.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar