söndag 15 januari 2012

10 jan: På jakt efter momoarer: Finns - men säljs inte!

Jag läser att f.d. borgarrådet Yngve Larssons (fp) memoarer finns att köpa, det upplyser nätet om när jag letar. Utmärkt!
Jag har besökt flera antikvariat och fast böckerna, åtminstone sista deln, inte är mer än cirka 35 år gammal är den tydligen en raritet.
Så glad i hågen åker jag till Aspingtons Antikvariat på Värtavägen 21 i Stockholm och ber att få köpa del 1 av memoarerna, jag har redan del 2.

- Nej, vi säljer dem bara som ett paket, två volymer blir svaret.
Så jag får gå ut med baken först: Och jag funderar: Här kommer det en kund som vill köpa en bok - och då säger säljaren att det går inte alls för sig.
Är det konstigt att en del affärer går dåligt? Här har man en kunde - men till Dig vill vi absolut inte sälja.
(Nu kollar jag nästan tre månader senare: Aspingtons har fortfarande, enligt sin boklista, memoarerna kvar. Två volymer.
Förmodligen har de en kund på gång - för annars borde man kanske fundera på om det inte vore idé att ägna sig åt något annat än att sälja böcker, åtminstone till kunder som köpa ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar