onsdag 25 januari 2012

25 jan: Tåg och lån

I ett debattinlägg framför Carl-Johan Westholm - mannen som en gång skrev den första rapporten (1966) om behopvet av öppna utskttsutfrågningar (ordförande i fp-arbetsgruppen var, några har kanske glömt, dåvarande fp-riksdagsmannen Olaus Nyberg i Karlskrona) - uppfattningen att vi bör bygga modern infrastruktur, särskilt hjärnvägar, jag vill lägga till tunnelbanan, genom att ge ut särskilda järnvägsolbigationer. Det visar sig att Westholm, inte oväntat, har förre finansminister Gripenstedt som föredöme - det var liberalen Gripenstedt som mer än andra gjorde Sverige modernt, under 1850- och 60-talen.
Westholm har rätt.
Jag framförde samma idé vid fp:s budgetöverläggnignar i augusti 2011 - och 2010 0ch 2009 och 2008 och 2007, minns inte hur det var 2006.

Vi kan ju börja med att sälja en del tillgångar, som SBSB, och omvandla denan tillgång till produktiva saker.
Den exxakta låneformen i övrigt kan man alltid diskutera, se Öresundsbron eller Arlandabanan.
För övrigt anser jag att Botniabana skall börja byggas genast liksom Roslasbanan förlängas till Arlanda, av miljöskäl.
Och T-bana till Nacka/Värmdö, Nya Karolinska och Täby/Arninge måste vara landets mest lösamama investeringar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar