torsdag 5 januari 2012

4 jan: Ena handens tumme




En del har många vänner, andra inga alls


Jag ser att Dagens Nyheter har gjort en stor undersökning om hur många vänner olika politiker har, via något som heter Facebook. Håkan Juholt har flest vänner i landet, annars är det som väntat Gustav Fridolin, Lars Ohly, Fredrick Federley, min vän Carl B Hamilton, Sofia Arkelsten, Ibrahim Baylan, Veronica Palm och andra kändisar som har flest vänner. Grattis!
Hur stor är då min egen politiska vänkrets?
Jo, den kan räknas på ena handens tumme, kan jag berätta.
Men jag säger inte vem det är.
- -- -
Denna dag hinner jag, eftersom jag åker tidigt från Stocksund, till KB:s tidningsdeposition i Häggeby på Sigtunavägen i Bålsta; det är om sanningen skall fram inte lätt att hitta men där finns lagrat alla svenska dagstidningar sedan 1850-talet. Vilken guldgruva!
Jag finner vad jag söker i Smålands-Tidningen för den 14, 15 och 17 december 1970, berättelser om den dramatiska branden vid Folkögskolan i Hovmantorp där min vän Magnus Larsson efter att ha räddat många unga elever.
Och på tillbakavägen blir det som jag hoppasdes redan den 2 januari besök hos kommunalrådet Yvonne Stein i Upplands Bro.
Men mer om det den 9 januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar