fredag 25 januari 2013

21 jan: Sabuni går, Arnholm kommer

Att Nyamko Sabuni skulle lämna regeringen kommer inte precis som någon överraskning, tidpunkten bestämmer hon själv. Vi var dock många som noterade att hon inte var med vid riksdagsgruppens konferens i Berlin för 8-10 dagar sedan, alla andra i riksdagsgruppen (utom Allan Widman som var i Sälen på Folk utan försvars konferens).

  Ett tecken i tiden, var vi några som sade till varandra. Nyamko har alltid varit med annars - hon är omtyckt och efterfrågad och har gjort ett mycket bra jobb både före hon kom in i riksdagen och i riksdagen, då vi var nästan rumsgrannar 2002-2006 på tredje våningsplanet i samma koi ledamotshuset, och under statsrådstiden.
  Jag har känt Nyamko länge, intervjuade och fotograferade henne redan kring 1995 - tiden går, arton år sedan! - för tidningen NU, jag tyckte mig se ett verkligt framtidsnamn, jag fick rätt, det får man inte alltid.
  Stort tack till Nyamo, inte minst för arbetet mot den så kallade hederskulturen, allt annat än heder värd.
  Maria Arnholm har jag dock känt mycket, mycket längre, sedan början på 1980-talet eller kanske slutet på 1970-talet. Hon var på tal som FPU-ordförande - och motsattesig, minns jag, som en av FPU:s ledande företrädare valet av Bengt Westerberg till fp-ordförande 1983. Kanske var det just det, att hon vågade stå för sina åsikter, som gjorde att Bengt omgående anställde henne som talskrivare och rådgivare sedan han blivit fp-ordföranden den 1 oktober 1983, snart 30 år sedan!, vid en minnsvärd stämma i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus, jag minns, jag var där.  Sedan har tiden gått, Maria har gjort det mest men alltid varit sitt hus - Klippvägen 8 - på Lidingö, trogen. Att hon skulle bli statsråd kunde väl få ana men ingen som känner henne kan vara förvånad: Att hon var chef för en PR-byrå, självfallet en framgångsrik sådan, mellan andra jobb sedan hon lämnade den aktiva politiken efter valet 1994 för jobb i näringslivet och till dess hon 25 maj 2012 blev statssekreterare, ser jag bara som en parentes i deet politiska livet.
  Välkommen!
  Sedan ser jag att en välkänd statsvetare som heter Jenny Madestam säger att Arnholm var ett överraskande val, okänd, tycks hon också vara.Det säger mig mer om statsvetenskapens nuvarande kunskapsläge - och det val av kommentatorer som vissa etermedier gör - än om Maria Arnholm.
  Jag hade skämts - och jag är ändå bara fil.kand. i statsvetenskap från Lunds universitet.
  Men som en annan dylik sade mig vid ett besök på Bommersvik:
  - Man vet aldrig hur långt en fil.kand. i Lund kan nå.









1 kommentar:

  1. 21 jan: Sabuni går, Arnholm kommer

    "Vi var dock många som noterade att hon (Sabuni) inte var med
    vid riksdagsgruppens konferens i Berlin för 8-10 dagar sedan, alla andra
    i riksdagsgruppen (utom Allan Widman som var i Sälen på Folk utan försvars konferens)."


    10 jan 2013: Resan till Berlin
    "Tjugosex av riksdagsgruppens trettioen ledamöter - tjugofyra riksdagsledamöter,
    fyra statsråd och tre EU-parlamentariker - är på plats, de tre sisnämnda sammanträder
    i Bryssel och kan därför inte närvara,
    två andra har förhinder av andra skäl, det är mycket god uppslutning vill jag säga,"


    Alla utom en, eller 26 av 31
    och slutligen " Och det är därför vi är på väg till London."

    Mystiken tätnar

    SvaraRadera