söndag 20 januari 2013

8 jan 2013: Fp-årsberättelsen . och en reflektion om engagemang

Denna dag arbetar jag med verksamhetsberättelsen för folkpartiet i Danderyd. Hemma i Stocksund.
  Vad hände 2012?
  Mycket.
  Den 23 januari skall styrelsen i föreningen besluta om årsberättelsen - jag lovar att lägga ut den i sin helhet på denna min blogg.
  Om vanliga väljare visste hur mycket det tänks, skrivs och sammanträds i politiken, och att det också blir resultat, skulle många nog vara förvånande.
  Jag gläds alltid över att få träffa dessa politiskt engagerade och samhällskunniga människor som deltar i förenignslivet, inte bara i politiken utan i andra
  Jag tror föreningsmänniskor klagar mindre än andra men gör mer. Det ligger i sakens natur: Den som bara sitter hemma och förfasar sig över sakernas tillstånd, har förmodligen fullt upp med det.
  Jag tänker på hur jag vid ett tillfälle för nu kanske fem år sedan hade hyrt, hämtat och monterat en högtalaranläggning vid ett evenemang. Så fungerade det ändå inte - det visade sig senare att uthyrningsfirman levererat en defekt utrustning, det var fel i ett relä.
  Men en dam sade, när jag förtvivlat försökte få ordning på högtalerianläggning:
  - Det är verkligen dåligt att dom inte ens kan ordna en högtalaranläggning så att man kan höra debatten.
  Vad annat skulle jag än hålla med?
  Fast jag kunde inte låta bli att tänka, om ej högt, till den säkert oförstående, lite äldre damen:
  - Och vad har ni gjort för att få saker och ting att fungera så att andra kan glädjas?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar