tisdag 23 april 2013

22 april 2013: En vice riksbankschef avgår

Vice riksbankschefen Lars E O Svensson meddelade i dag att han inte ställer upp för en ny period. Skälet han anger är att han inte fått gehör för sin politik.
  Det är ett riktigt utselt avgångsmotiv. Om det gällt i politiken - för mig till exempel - skulle jag ha avgått från styrelser, fullmäktige och riksdagen 100-tals gånger. Mina liberala vänner är besvärliga - de gör inte alltid som jag tycker och säger.
  Nej, sanningen är den motsatta. Det finns massor av tyckare utanför riksbankens direktion som stöttat Lars E O Svensson, från LO till nästan varje bank- och nationalekonom. Han har ju nästan blivit ikon på sina förslag att riksbanken skall föra en annan politik, med lägre ränta.
  Men som jag ser det - som ledamot i finansutskottet under samma tid som Lars E O Svensson varit riksbankens vice chef - har majoriteten i riksbanken följt riksdagens beslut att prioritera inflationsmålet, låt vara att verkligheten under senare år gjort att resultatet blivit lägre än 2 procent som riksdagens mål är.
  Lars E O Svensson har varit en ikon som reserverat sig.
  Men han har önskat en annan politik än den som riksdagens majoritet, under nuvarande och tidigare majoriteter och regeringar, slagit fast.
  Visst kunde han suttit kvar, om han trott på framgång i sitt värv.
  Men de utvärderingar som finansutskottet gjort av riksbankens sätt att sköta räntepolitiken sedan mitten av 1990-talet, utförda av mycket kända utländska ekonomer, visar att riksbankens ledning - under Urban Bäckström, Lars Heikensten och Stefan Ingves - får godkänt för räntepolitiken, med ibland lite frågetecken förvisso.
  Nu kommer Lars E O Svensson att bli jätteberömd.
  Men jag gör bedömningen att nuvarande och tidigare riksbanksledningar hanterat räntan och inflationen väl i vårt land.
  Andra länder som fört Lars E O Svenssons lågräntelinje, som Grekland, Irland, Italien, Portugal och Spanien - låt vara att förutsättningarna har varit annorlunda - har inte varit lika framgångsrika.
  Skälet för Lars E O Svenssons avgång ger jag trots allt inte mycket för.
  Han borde fortsatt plädera för sin linje.
  Alla kan inte alltid få majoritet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar