lördag 27 oktober 2012

23 okt: Rikskronofogden på besök

Dagens börjar med att skattesutskottet sammanträder.
  Först ut är rikskronofogden (fin titel) Eva Liedström Adler som frågas ut. 
  Det är en svår verksamhet, att ta hand om skulder som folk skaffat sig endera medvetet, kanske känt sig tvingade till det eller av oförstånd, alla människor med ekonomiska problem.
  Min fråga, som är svår, är enkel:
  - Är det inte som så att det är för enkelt och utan kostnader i praktiken för många företag att använda kronofogden också för små belopp? Är verkligen avgiftsstrukturen bra?
  Jag får ett bra men ganska formellt svar: Likhet inför lagen skall gälla.
  Jag kommer att gå vidare med detta. När vi har 470.000 som finns i kronofogdens aktuella register, säger det mig, att det är fel på systemet, att företag alltför lätt kommer undan med egen slarvig kreditgivning och prövning av betalningsförmågan.
  Jag återkommer i ärendet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar