söndag 3 februari 2013

19 januari 2013: Försvaret och Gotland

I Sälen pågår den årliga Folk&Försvar-konferensen - utan överbefälhavaren.
  Sista dagen är i dag, 19 januari.
  Jag har noterat att Allan Widman (fp) krävde - han har gjort det sedan 2005 - att Gotland skall få militär kapacitet, omgående med robotförsvar.
  Orsak: Det försvarspolitiska läget är annorlunda än tidigare genom Rysslands upprustning och aggresivitet.
  Jag instämmer.
  Jag noterar också att det tycks ha blivit socialdemokraternas linje. Bra.
  Men varför lade man då på 1990-talet och första decenniet på 2000-talet ner fyra regementen på Gotland? Minns någon vad försvarsministrarna hette? Jo, Roine Carlsson, Anders Björck, Thage G Petersson, Leni Björklund och, skam till sägandes, Björn von Sydow.
  Dessutom har i kortare omgångar Pär Nuder, Lena Hjelm-Wallén och en rad andra vikarierat som försvarsminister: Mikael Odenberg, Sten Tolgfors, Karin Enström, Catharina Elmsäter-Svärd
  Dessutom noterade jag att Widman - jag instämmer även i det - att han i polemik med en tidigare ÖB sade att varje svensk soldat skall utbildas för att försvara vårt land, inte det omvända att vi skall utbilda för att soldaterna skall kunna tjänstgöra utomlands.

1 kommentar:

  1. Förut skrev du: "Om framtiden vet vi inget"
    men nu klarnar det: Snö(kommer)

    SvaraRadera