Tidningen På Väg, som läggs ner den 31 december 2013, har listat Sveriges viktigaste infrastrukturprojekt genom tider. Kul läsning - författare är Janne Sundling.
1. Vägen
ut — via Narvik och Luleå — för den svenska järnmalmen.
Helt avgörande för det
som är en stor svensk exportframgång än i dag. LKAB svarar ensamt för nästan
hälften av godstrafiken på järnväg i Sverige. Stor betydelse hade också första
Malmhamnen i Luleå, anlagd på 1880-talet.
Ångermanälven
var den första av älvarna som gjordes flottningsbar. Timret kunde föras vidare
till sågverken och hamnarna längst Östersjön, och flottningen blev enormt
viktigt för skogsindustrins uppbyggnad.
Höga
kustenbron får ursäkta. Som milstolpe och för att knyta ihop Norrland har
bågbron mellan Lunde och Sandö större betydelse.
2. Västra
stambanan.
knöt ihop Stockholm och Göteborg.
Den betydde
inledningen på en ny era för tågtrafiken. Enorm industriell betydelse, inte
minst för exportindustrin.
Fortfarande
den viktigaste förbindelsen mellan rikets två största städer.
3. Riksettan
hette den först, och det fanns all anledning till det.
Första bilvägen ut i
Europa via det som då hette Hälsingborg. Som transportled är den i dag Sveriges
viktigaste och den som en stor del av logistiken kretsar kring.
Möjligen
ett pittoreskt inslag för svenskar, men mycket efterlängtad av norrmän på väg
till Sverige eller Europa.
4. "Ingen
vill veta var du köpt din tröja", men du kan vara rätt säker på att den
kommit till dig via Skandiahamnen. Sveriges största.
Underlättar
transporterna mellan Göteborgs innerstad och industrierna på Hisingen.Under
den 18 år långa byggtiden har den fått stor betydelse för såväl miljöpolitiken
som byggtänkandet. När den är klar 2015 ska 24 tåg per timme i stället för
dagens fyra kunna passera Hallandsås. Dessutom ska godstågen kunna ta betydligt
mer last.
Många
var emot, miljöpåverkan skulle bli stor och varningens röster höjdes för
trafikflödena. I dag är förbindelsen en succé, inte minst betyder tågtrafiken
över (och under) Öresund att två länder knyts ihop.
Sveriges
första motorväg byggd i betongelement enligt tysk modell. Var kronan på det
svenska vägnätet när den kom på 50-talet och en förebild för
motorvägsutbyggnaden.
Att
ta sig runt City utan att behöva fastna i innerstadstrafiken har varit ett
starkt behov i Sveriges tre storstäder. Lösningarna varierar starkt, Malmö har
en komplett ringled, Stockholm väntar på en halva och Göteborg bygger nu ut
ytterligare en älvsförbindelse.
Framsynt
satsning som dagligen underlättar vardagslivet i huvudstaden för
hundratusentals människor. Sverige tog tidigt täten i tunnelbaneutbyggnad
jämfört med sina nordiska grannhuvudstäder. Oslo fick t-bana 1966, Helsingfors
1982 och Köpenhamn 2002.
Arlanda,
Landvetter och Sturup får ursäkta, flygstarten på Bromma betydde att Sverige
tog ett rejält kliv närmare världen. Trots att många vill bygga bostäder på
området, har Bromma stärkt sin roll som Cityflygplats. Det gillar kungen, ÖB
och regeringen som åker Gulfstream härifrån.
Floppar
Järnvägsutbyggnaden
hann ikapp snabbt och kanalen blev överspelad, utom som turistsattraktion (och
som mordplats i Sjöwall-Wahlöös deckare Roseanna).
Kymlinge
i Sundbyberg var tänkt som en vital stadsdel dit statliga verk och myndig-
heter
skulle flytta. På grund av den sällsynta fisken grönlingen och stopp
för utlokali-
seringen
av myndigheter blev det bara en t-banestation. Dessutom en stängd sådan.
Stod
klar som Sveriges reservhuvudstad efter 90 års byggande ungefär samtidigt som
centralförsvarsidén förklarades passé. Samma sak hände med Bodens fästning
(klar 1916).
Den
dåvarande norrbottniske landshövdingen Björn Rosengrens satsning på att få
långdistansfraktflyg att mellanlanda och tanka i Luleå blev ett fiasko. Kallax
har i dag Sveriges mest överdimensionerade landningsbana.
Planerna
på en gemensam flygplats i Skaraborg sprack på grund av bypolitik.
I
stället byggdes/utvecklades tre lokala flygplatser (Skövde, Falköping,
Lidköping) varav ingen har reguljär trafik i dag.
Malmbanan/Ofotbanen
(klar 1903/1902)
Ångermanälven
görs flottningsbar (klar 1740)
Sandöbron
(klar 1943)
Västra
stambanan (klar 1856-1862)
E4
Stockholm-Helsingborg (klar 1962)
Svinesundsbron
(klar 2005)
Skandiahamnen,
Göteborg (klar 1966)
Tingstadstunneln,
Göteborg (klar 1968)
Hallandsåstunneln
(klar 2015)
Öresundsförbindelse
(klar 2000)
Motorvägen
Malmö-Lund (klar 1953)
Essingeleden
(1966), Tingstadstunneln, Göteborg (1968), Ringleden Malmö (2000)
Tunnelbanan
Stockholm (1950)
Bromma
flygfält (klar 1936)
Göta
kanal (1832)
Kymlinge
tunnelbanestation (1970-tal)
Karlsborgs
fästning (1909)
Kallax
Cargo, Luleå (1999)
Skarlanda
(1980-tal)
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar