fredag 27 december 2013

27 december 2013: Martyrskapet (sd)

Martyrskapet (sd) i svensk media i bildligt. Vem är det syn om?
Den 28 augusti 2013 skrev jag om det flitigt medierefererade sommartalet av partiledaren Jimmie Åkesson (s) i Sölvesborg.
  En genomläsning av det jag då skrev gör att jag tar mig friheten att upprepa en del av de tankar jag då hade - de stämmer alltjämt.
  Något tillägg är också på sin plats.
  Alla medier, trots påstådd misshandel av sd. var där i Sölvesborg. Åkesson talade mycket om kyrkovalet. TV sände långa avsnitt.
  Det av sverigedemokraterna så hett eftertraktade martyrskapet var svårt att hitta.
  Det framgick klart att sverigedemokraterna vill vinna nya väljare, för dagen dock inte kvinnor - men allt har sin tid.
  Åkesson är ju retoriskt skicklig, en god skådespelare, skulle jag vill säga.
  Genom partiets position - utan att behöva ta minsta ansvar någonstans, ungefär som vänsterpartiet - kan partiet lova praktiskt taget allt, allt efter lyssnare.
  Invandrarfrågan var och är förstås partiets paradgren.
  Jag debatterade det senare i riksdagen (16 oktober) med Kent Ekeroth (sd) - som fortfarande rimligen måste fundera på sitt tillkortakommande, han hade inget svar på vem som var välkommen fast 10 procent skall få stanna.
  Sverigedemokraterna balanserar på tre ben - det är visserligen omöjigt för alla andra med sd tillåts ständigt göra detta - men har svårt att tala om vilka flyktingar som kommer hit som skall kastas ut - före asylprövning.
   Det är ju det som är skillnaden mot gällande invandringspolitik: Vi andra håller på allas rätt till prövning av asyl, till och med - för att nu ta ett extremt exempel - en norrman eller amerikan skall också kunna kräva asyl i Sverige om det skulle vara aktuellt och få sina skäl prövade.
  Men sd vill vidta åtgärder innan individuell asylprövning sker.
  Ingen journalist bryr sig någonsin om att fråga om asylrätten.
  Men annars är det - som statsvetaren i Göteborg Henrik Ekengren Oscarsson uttryckte saken i SvD den 25 augusti 2013 så att sd "kanaliserar en massa annan frustration, som missnöje med välfärden, arbetslöshet och politikermisstro".
  Rätt.
  Men man måste lägga till det välvårdade martyrskapet:
  Folk måste tycka synd om sverigedemokraterna, hur illa de säger att behandlas i politiken av alla andra (fast medierna smeker dem genom att bara tala om frågor som partiet vill tala om).
  Martyrskapet är sverigedemokraternas livsluft.
  Utan martyrskapet är det som alla andra partier.
  Det vill säga för missnöjda väljare någonstans mellan ingenting och det politiska etablissemanget.
  Att samtliga tjugo sverigedemokrater i riksdagen vill bli omvalda 2014 säger något om deras beroende av svenska folket som försörjningskälla.

 - - -

Jag får sedan hänvisa till mitt replikskifte med Kent Ekeroth den 16 oktober 2013 i riksdagen. Läs det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar