torsdag 16 september 2010

13 sept: Möte på Stockholms Central

Jag åker direkt med Roslagsbanan till Stockholm och kommer via T-banan till Stockholm C. Vem träffar jag där?
Jo, först Stora Journalistprisvinnaren 1977 Karl Beijbom, som sitter och jobbar, sedan Camilla Lindberg (fp), riksdagsledamoten från Dalarna som är på väg till Hedemora för ett valmöte.
Vad pratar vi om?
Jo, det politiska läget inför söndagens val. Nu tycks det ju som om Sverigedemokraterna är på väg in i riksdagen, om man skall tro opinionsundersökningarna, och jag frågar mig:

- Vad tror dess väljare att detta parti kan uträtta?
Jag skulle förstå om man röstade på ett parti för dess jordbruks- eller rättspolitik, men Sverigdemokraterna har ju varken det ena eller andra.

Det är ju som att ägna sig åt fiskdamm, rena lotteriet: I huvudfrågan, invandringspolitiken får Sverigedemokraterna inget inflytande eftersom deras politik dels bygger på att vi skall sluta ta hit invandrare från andra länder och vi i Sverige aldrig har gjort det efter 1950-talets arbetskraftsinvandring från Finland, Jugoslavien och Grekland utan invandrarna söker sig hit själva, dels saknar alternativ till asylpolitiken där vi är bundna av internationella åtaganden.
Sverigedemokraternas politik är alltså en bluff.
Om man nu inte gillar partiets jordbrukspolitik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar