tisdag 7 september 2010

5 sept: Besök i Jakobsberg

Söndag lunch - och jag besöker folkpartiets valstuga i Järfälla, på torget vid Jakobsberg. Peter Kjällqvist, ombudsmannen, har gått för att ta hand om sin familj men på plats är Lars Markstedt, fram till sin pensionering verksam vid Riksrevisionsverket, gruppledaren och förre riksdagsmannen (fp) Lars Bergstig - en gång pressekreterare åt dåvarande budgetministern Ingemar Mundebo - och Per-Erik Burrau, oftast kallad Pelle, utomordentligt kunnig ekonom och byggare som numera också värnar om den miljövänliga vindkraften och som det är ett nöje att utbyta åsikter med.
Tyvärr finns det i Järfälla ett antal Sverigedemokrater - jag stötte på dem redan 2006 på samma torg - som har sådant stöd att de tagit sig in i fullmäktige. Men det är ju givet att folkpartitet tillsammans med moderaterna, kommunalrådet Eva Lennström finns i moderatstugan, noterar jag, skulle behöva egen majoritet i Järfälla för att kunna göra en bra kommun bättre.
Att folkpartiet - i motsats till vad en dam härförleden hävdade gentemot mig när jag var i Expressens valstuga vid Seergels Torg - är ett mycket djurvänligt parti, kunde envar som passerade fp-valstugan konstatera.










Mot slutet kom det också en stor familj med sonen Osmund - längst till vänster i spetsen och ställde sig vid sidan av valstugan, och förklarade att om jag bara fotograferade dem, skulle de rösta på rätt parti, dvs folkpartiet. Och här alltså bildbeviset - jag finns både bakom kameran och på väggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar