lördag 14 september 2013

12 september 2013: Missriktad högskolekritik i riksdagen

Det finns frågor som lever sitt eget liv.
  En gäller påstådda nedskärningar inom högskolan.
  Denna dag är det en interpellation som har ställts av Hillevi Larsson (s).

Mina synpunkter - klicka här för hel interpellationsdebatten - är dessa:. 
Herr talman!
Under det riksmöte som nu går mot sitt slut har det väckts en lång rad interpellationer om högskoleutbildningen. Jag tackar statsrådet (Jan Björklund) för svaret även på denna interpellation, som har ställts av Hillevi Larsson.  
   Dessa interpellationer, herr talman, har alla gått ut på att det är nedskärningar över huvud taget på svenska högskolor och universitet. 
   Om det hade varit på det sättet skulle man ha förvånat sig över att Centrala studiestödsnämnden förra året slog rekord när det gäller antalet beviljade ansökningar om studiemedel till studerande vid högskola. 
  Det har aldrig varit så många tidigare. 
  Detta är enligt mitt sätt att se en god indikation på hur många som verkligen studerar, för man studerar ju inte om man inte vill uppnå något resultat. 
  Detta är en mycket viktig indikation. 

Under det här året har jag lyssnat till debatter om nedskärningar i Uppsala och vid Dalarnas högskola.
  Det har gällt i Härnösand, i Jönköping och även i Malmö.
  Det är klart att det är på det sättet att det varierar något hur mycket utbildning man kan ge.
  Jag har tidigare med utbildningsministern talat om en oro för att det med så många högskolestudenter som vi har finns en annan trång sektor, nämligen om vi verkligen har kvalificerade lärare till alla dessa platser och ungdomar som vill studera.
  Det tror jag är en väldigt bekymmersam sak i framtiden att vi inte har detta. 

Därtill bör man lägga att det är väldigt olika på olika håll. Jag läste häromdagen i Sundsvalls Tidning, som jag ofta följer av andra skäl, att det på Mittuniversitetet finns många lediga platser.
  Så är det på många högskolor ute i landet av den anledningen att nästan alla studerande söker sig till de största universitetsorterna, Stockholm, Uppsala, Lund, Göteborg, Malmö, Linköping, Umeå och Luleå tekniska högskola.
  Det finns ett väldigt tryck på dessa.
  Tyvärr är det på det sättet att andra högskolor och universitet inte har samma tryck på sig. Detta är också av regionalpolitiska skäl ett bekymmer.
  Men man måste vara försiktig med statistik, särskilt med internationella jämförelser.

Min uppfattning efter att under senare tid ha besökt bland annat Stockholms universitet är att där ges en väldigt kvalificerad utbildning i många olika ämnen. Det gäller naturligtvis också Handelshögskolan och Tekniska högskolan, liksom de 25 eller 26 andra högskolor, som jag tror, herr talman, att det finns i bara Stockholms län. 
   Vi bedriver en väldigt kvalificerad undervisning, och vi har bra system för detta.
   Om vi skulle behöva utbildning som är än mer kvalificerad – och det tror jag att vi kommer att göra i framtiden – får man naturligtvis öka anslagen ännu mer.  
   Det förtal mot den svenska högskolan, liksom mot de elever som går där, som vi har sett under det här året, herr talman, ställer jag inte upp på."  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar