lördag 21 september 2013

17 september 2013: Upprop i riksdagen

Kl. 11.00 är det upprop i kammaren.
   - Ja.
   - Ja.
   - Ja.
  Till slut konstaterar jag att det är övervägande ja-röster ...
  Men en person är frånvarande, en moderat från Solna. Finns han? Får han rösta under resten av riksdagsåret? Ett upprop måste väl innebära - om man inte i förväg anmält frånvaro - att man också är närvarande? Konstigt.
  Jag minns att jag reserverade mig i våras mot att uppropet skulle tas bort. Det var klokt - uppropet vid varje riksmötes början är till inte för riksdagsledamöterna eller riksdagsförvaltningen utan för allmänheten: Envar väljare skall kunna kontrollera att rätt person verkligen är den som är på plats.
  Minns Margareta Winberg - det kom till en ceremoni för mindre än ett år sedan en helt fel Margareta Winberg till regeringskansliet.
  Det kan förefalla otidsenligt med upprop i riksdagen, i fullmäktige eller var det vara må, men det är mycket viktigt att man vet att det är rätt person som också utöver det förtroendeuppdrag man har till låns av från väljarna.
  Och är man inte närvarande vid upprop, så måste det senare klarläggas vem vederbörande är.
  Jag tycker det var slappt av talmans- och förvaltningsledamöterna att inte tydliggöra att är man inte närvarande vid upprop om man inte anmält förhinder, får detta konsekvenser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar