Jag hävdar att titeln på boken lika gärna kunde ha varit Varför det går bra för Sverige.
Det är en bok med nationalekonomiskt anslag men utgör i grunden en plädering för ordning och reda, förutsebarhet och rättstrygghet, ägarspridning och konkurrens på lika villkor - men tar sig an uppgiften att reda ut om den offentliga sektorns, i grunden den skattefinansierade delen av ekonomins, betydelse för tillväxten.
Detta är min artikel:
Varför går det bra för
Sverige?
heter en Foresbok av de liberala nationalekonomerna Andreas Bergh och Magnus
Henrekson.
Boken kunde lika väl ha hetat Varför det går bra för Sverige - men den
omvända ordföljden och frågetecknet skall möjligen locka extra läsare.
Jag är ganska säker på att det inte fungerar
- huvuddelen av boken är en redogörelse för det aktuella forskningsläget inom
området Betyder storleken på den
skattefinansierade sektorn något för den ekonomiska tillväxten?
Det är en viktig fråga - utan entydigt svar.
Varför? Jo, det beror på att förutsättningarna - som på ett mer
forskningsinriktat språk och för matematisk analys kallas variabler och som följaktligen i politiska sammanhang är och
förblir stridigt.
(Att sedan författarna landar i slutsatsen
att "vår sammanvägda bedömning av forskningen antyder att 10 procent lägre
skatte- och utgiftskvot är förknippad med 0,5 procents högre tillväxttakt,
vilket är en förhållandevis stor effekt" är en annan sak.)
Men i globaliseringens och de uppenbart stora
ekonomiska ojämlikheternas tidevarv - om det var bättre förr, faller utanför
författarnas diskussion men man kan antaga att så inte var fallet - har vi skäl
att ställa bokens fråga:
Varför
går det bra för Sverige?
Det enkla svaret är den nuvarande politiken,
med ordning och reda i statens och hela den övriga offentliga sektorerna finanser
(pensions- och andra försäkringssystem, kommunernas, landstingens och
regionernas ekonomier) - och det trots att den skattefinansierade välfärden gör
att den offentliga sektorn hur man än mäter är större i Sverige än i praktiskt
taget alla andra länder.
Slutsats med fråga: Den offentliga sektorns
storlek är viktig från trygghets- och fördelningsaspekter - men är den
ekonomiskt tillväxthämmande?
Det komplicerade svaret är att det har att
göra med dels sammansättningen av produktion, skatter och välståndsfördelning
både mellan generationer och sjuka/friska, arbetslösa/sysselsatt,
ungdomar/etablerade, män/kvinnor, dels det vi kan kalla den ekonomiska frihet
systemets institutioner skapar.
Trygga människor känner sig fria, fria
människor känner möjligheter att komma över trösklar och hinder.
Uppriktigt sagt: Viktigare än både konjunktursvängningar och avdragsmöjligheten i skattesystemet är dels friheten att gå från ett jobb till ett annat, dels frånvaron av en hämmande byråkrati och offentlig korruption.
Uppriktigt sagt: Viktigare än både konjunktursvängningar och avdragsmöjligheten i skattesystemet är dels friheten att gå från ett jobb till ett annat, dels frånvaron av en hämmande byråkrati och offentlig korruption.
Sverige har efter andra världskriget genom
kollektiva beslut som - en socialliberal tanke - lagt grunden för möjlighet till
välstånd, inte minst genom investeringarna i utbildningsväsendet. De kollektiva
besluten har skapat ökad ekonomisk frihet för den enskilde. Det har ibland skett
i strid, oftare i samverkan, privilegier är alltid svåra att rå på, det gällde
skråväsendet, det gäller i dag fackets makt (på nysvenska: rättigheter).
På kort sikt ser vi problem i världen i
Japan, Argentina, USA, södra eurozonen, uppräkningen kan göras lång. Sverige
hade själva obalans i ekonomi 1949, 1974, 1980, 1985, valuta- och kostnadsproblem.
På område efter område har kollektiva
reformer skapat förutsättningar för vidgad ekonomisk frihet för enskilda: vi
har i dag en försäkrings- och infrastruktur där vi mest talar om brister men
som också möjliggör för att i vårt lilla språkområde vara framgångsrika inom export
och annan frihandel, forskning och
företagande, produktutveckling och sparande (jo, trots allt tal om lånebubbla
sparar vi mer än någonsin, inte minst som pensionssparande eller i eget boende).
Viktigare än till och med riksbankens
oberoende, valutaregleringens avskaffande är enligt min mening de i förhållande
till alla länder jag känner till de välfinansierade försäkringssystemen. De
skapar trygghet - om än inte enskild rikedom.
(Även pensionen är ju ett försäkringssystem,
beslutat 1913, detta trots att vissa organisationer och partier i sökandet efter
röster i val tycks tro att pensionen kommer som Manna från himlen, en
företeelse okänd sedan 1450-1290 f. Kristus då Gud lät det inträffa under sex
dagar under israeliternas uttåg efter 40 års fångenskap i Egypten, närmare
beskrivet i Andra Moseboken med uppföljning i fjärde och femte; observera att
trots mannan från himlen, dog Moses före framkomsten vid 120 års ålder i öknen).
Tillväxthämmande faktorer är i gengäld arbetslöshet
(att noga skilja från sysselsättning). Arbetslöshet är ett våldsamt slöseri med
kunskap inte minst. En annan tillväxthämmande faktor är inflation, dessbättre
är ju numera Sverige men långt ifrån alla andra länder förskonande från denna
farsot som gör rika rikare, fattiga fattigare, bara stenhus bevarar sig värde.
Och så har vi då den skattefinansierade
sektorn storlek?
Bergh/Henrekson för att kunskapsintensivt
resonemang, mer lämpat för ett fyrbetygsseminarium i nationalekonomi i Lund,
Uppsala eller annat lärdomssäte, än i riksdagens talarstol eller skatte- eller
finansutskott.
Däri ligger också bokens styrka: problematiseringen.
Det finns inte bara en sanning, det finns många variabler, inte minst
politiska, att ta hänsyn till.
Men i tillväxtdiskussionen kommer man inte
förbi att vissa ekonomiska - vita - transaktioner uteblir, om de drabbas av
skatter eller avgifter. Det blir mer lönsamt för hjärnkirurgen att måla om
sommarstugan själv i stället för att rädda ytterligare en medmänniska till
livet med sina kunskaper. Att undkomma skatt är en drivkraft för många, både
den skatteplanerare som kör bil genom Stockholm eller Göteborg sedan
trängselskatten upphört framåt kvällen eller en revisor eller riskkapitalist som
gör svårgenomträngliga ekonomiska upplägg där syftet bara är ett, att undkomma
beskattning.
Någonstans, var oklart, finns en brytpunkt.
Skatterna resulterar i lägre ekonomisk aktivitet än som skulle vara fallet utan
skatter. Vi ser det alla tydligast genom den skattesänkning på arbete som så kallade
ROT-och RUT-avdragen inneburit. Jag tror personligen att motsatsen gäller för
realisationsvinstbeskattningen på bostäder:
- 22
procents skatt?
- Nä, det har vi inte råd med, vi bor kvar.
Och i slutändan hamnar man på samma slutsats
som Bergh/Henrekson: Ett alltför högt skattetryck hämmar den ekonomiska tillväxten
och därmed möjligheten att finansiera vår välfärd. Ett skattetyck som däremot uppfattas
som rimligt och rättvist, är tillväxtskapande.
Vad göra i Sverige 2014?
Den allra viktigaste skattereformen i Sverige
att åstadkomma lägre beskattning av arbete. Då är det inte alls säkert, vilket
moderaterna alltid tycks tro, att den direkta skatten sänks, det är förmodligen
viktigast för moderaterna, men kanske inte för Sverige.
Jag tror att arbetsgivaravgifterna nu är mer
tillväxthämmande, eftersom de slår ut så många export-, kunskaps- och handelsföretag
som förlorar konkurrenskraft.
Och kvalificerade forskare? Nej, Sverige har vi inte råd att bo i.
Och kvalificerade forskare? Nej, Sverige har vi inte råd att bo i.
Men allra viktigast är att systemen är så utformade att de skapar tillit mellan beslutsfattare och alla de som omfattas av systemen.
Gräddfiler? Nej.
Korruption? Nej. Välutbildad, språkkunnig
befolkning? Ja.
Därför går det bra för Sverige.
Men det skulle kunna gå ännu bättre.
Gunnar
Andrén
riksdagsledamot
(fp), ledamot i skatteutskottet sedan 2002
Stocksund
Andreas Bergh/Magnus Henrekson
Fores
2012, c:a 138 kr
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar