Vilka är de allvarligaste tingen som gått fel i den svenska skolan?
Det första är övriga partiers blundan inför vad som gått snett.
Där har folkpartiet ett ansvar som vi gärna tar: Sedan 1997 har vi sagt att de sjunkande kunskapsresultaten i den svenska skolan är det värsta.
Varför gick det så?
Att man blundade för utvecklingen.
1989 års beslut att kommunalisera den svenska skolan - med det vittgående konsekvenserna att i stället för en huvudman, staten, fick vi 290, kommunerna.
Det tredje är borttagandet av betygen.
Allt detta påtalar Jan Björklund i dagens första interpellationsdebatt - de socialdemokratiska debattörerna vill däremot att han skall bestämma vad som skall ingå i en svensk nationell IT-strategi för skolan.
Jag tycker det är roligt att att debattörerna (s) vill ge Jan det förtroendet.
Men jag håller med honom: Det kan han inte, det är en sak för sakkunniga.
På en punkt vill jag ge s-debattörerna rätt: Att använda datorer i skolan är viktigt från gensuperspektiv. Alltför många flickor kommer efter därför att pojkar blir duktigare på datorer.
Sedan är det en annan sak att alltför många pojkar i andra avseende har förfärliga skolresultat. De har inte lärt tillräckligt för livet.
Så är det dags för Syrien.
Utrikesminister Crl Bildt gästar Sverige och berättar om läget.
Svaret som vanligt lika bra som verkligheten katastrofal.
Men det är bra att debatten finns, tack till Ibrahim Baylan (s) och Ismail Kamil (fp).
En siffra: Sverige har tagit emot 35.000 syrienflyktingar., Bulgarien uppskattningsvis det dubbla, Jordanien kanske 600.000, totalt är flera miljoner på flykt.
Ingen sverigdemokrat deltar i debatten för att berätta hur vi skall hjälpa på plats, deras förslag.
söndag 20 april 2014
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar