fredag 23 maj 2014

30 april 2014: Lunch - men jag talar inte om med vem

Offentighetsprincipen är viktig.
  Men den personliga integriteten är också viktig.
  Denna dag äter jag lunch med en person som många känner till men jag vill ändå inte berätta vem det är, det är min sak vem jag äger lunch med.
  Detta att skilja på vad som är offentligt och vad som tillhör den personliga sektorn lärde jag mig redan 1983. Det var en journalist som frågade dåvarande moderatledaren Ulf Adesohn om han hade träffat dåvarande ordföranden i TCO Björn Rosengren.
  Adelsohn svarade absolut rätt:
  - Vem jag träffar, både som enskild person, som riksdagsledamot och som partiledare, har ingen annan med att göra. Om jag träffat Björn Rosengren tänker jag inte berätta för någon.
  Det är en god regel.
  Lunchen är för övrigt denna dag inte det viktiga. Det är överläggningen. Den är förtrolig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar