söndag 31 oktober 2010

31 okt. En stund hos Liberala studenter

När blir man för gammal för att tycka att det är tråkigt att träffa yngre?
Eller att diskutera politik?
Jag vet inte - men jag vet att det är roligt att vara med när yngre diskuterar. Själv är jag ju dels mest f.d., dels något av en politisk fornlämning men jag går gärna på möte med ungdomar.
Ett sådant var i dag årsmöte med Liberala studenter i Stockholm.

Det är ingen liten förening, 412 medlemmar, som alla andra föreningar med 0-1 miljon medlemmar med ungefär 20-30 aktiva.
Så har det varit, kan jag meddela, med få undantag så länge jag minns. Man kan ha 10.000-tals pappesmedlemmar, eller som Hem & Skola redvisade för några dagar sedan i TV 3.900 riktiga medlemmar och 40.000 redovisade: Det är alltid ändå något dussin eller två som drar det mesta av lasset.
Undantaget är de politiska partierna som i valrörelser mobiliserar 10.000-tals valarbete, och föreningar där närvaro krävs för aktivitetens utförande: simklubbar, brigdegäng, korpfotboll, orientering, körsång, golf och lite till.
Men överallt där ombud eller administration kan ersätta den enskildes personliga medverkan, blir det några dussin personer som gör nästan allt.

Men nu var det alltså Liberala studenter i Stockholm. Det stämmer: 412 medlemmar blir ett knappt tjog plus jag som är medlem i förbundet i dess upp- och nedgångar: från 1968 som medarbeterar/kassör för Liberal debatt till betalande eller icke betalande medlem 2010.
Nu väljs ny styrelse.
Caroline Le Lann Ross, KTH-are, blir ordförande, Mattias Holmqvist, vice ordförande.
Sedan beslutar man sig för sex ordinarei styelseledamöter och tre ersättare: Johan Edlund, Johan Lind, Karlbergskadetten Jonathan Berggren (som är lite ytligt bekant med min son), vidare Emanuel Welander, Isabel Sommerfeld (som gör comeback, hon - mycket bra jazzsångerska för övrigt - har varit med i Liberala studenter länge som bl.a. förbundets vice ordförande) och Emelie Thorleif.
Bland suppleanter är det majrotiet för läkare- eller läkarstuderande: Izabella Ganji, verksam vid Karolinska, och Cecilia Björklund, på fjärde året, samt Merike Gardner.
Till revisorer väljs Haedwig Kastenholm med Peter Olevik Dunder, nyblivet kommunalråd (fp) i Haninge, som ersättare.

Och valberedning?
Där stiger Patrik Krassén av efter bara fyra år och David Lindberg, tidigare ordförande tar vid, tillsammans med tre andra - att vara valberedare är ett jobb som är lätt när det finns goda kandidater, annars helt hopplöst, jag vet!

Och så minglar vi och disktuterar politik.
Det skulle de där 392 andra medlemmarna som inte kom, ha gillat,
För det är inte årsmöten som engagerar: Det är verksamhetens innehåll.
Summa summarum: En trevlig stund.
Glömde jag vem som var mötesordförande? Jo, Andreas Arvidsson, från Eksjö och senare student i Lund, precis som jag själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar